"Machete": uit liefde voor slechte films

De prijs voor meest fijnzinnige, intelligente of gevoelige film van het jaar zal "Machete" zeker niet krijgen. Maar daar is het regisseur Robert Rodriguez ook niet om te doen. Integendeel, hij wil net hulde brengen aan een genre dat ingaat tegen de goeie smaak.

Op zich klinkt de term "exploitation cinema" als een verwijt. Het gaat om filmmakers die tot alles in staat zijn om volk te lokken, pure sensatiejagers die nergens voor terug schrikken.

Brutaal geweld, onverbloemd naakt, donkere humor, dubieuze grappen, alles is goed om op te vallen. Al die elementen zitten ook in "Machete", het verhaal van een Mexicaanse "federale" (agent van de federale politie) die aan het begin van de film in een valstrik gelokt wordt en voor dood achtergelaten wordt.

Door een samenloop van omstandigheden zal hij echter de kans krijgen om op een bloederige manier wraak te nemen op de man die hem bijna zijn leven heeft gekost. In een ruk zal hij het ook opnemen voor de Mexicaanse migranten, die de speelbal zijn van corrupte politici en criminelen aan beide kanten van de grens. Het lijkt misschien raar om in een weinig verfijnde film als "Machete" een heet politiek hangijzer te zien opduiken maar volgens regisseur Robert Rodriguez ("El mariachi", "Desperado", "Spy kids" en "Sin city") is het even goed eigen aan het genre.

Rodriguez: Je moet weten dat de producenten van exploitation films geen banden hadden met Hollywood en zichzelf moesten bedruipen. De budgetten waren klein en de namen op de affiche doorgaans onbekend, en dus moesten die films ervoor zorgen dat ze op een andere manier in de kijker liepen. Door in te spelen op de politieke en sociale thema’s van het moment bijvoorbeeld. Omdat die films op een paar maanden klaar waren, konden ze ook veel korter op de bal spelen. “Van de voorpagina gerukt!”

Vind  je het überhaupt belangrijk dat "Machete" over immigratie gaat?

Rodriguez: Het onderwerp interesseert mij op zich natuurlijk wel. Ik ben tenslotte zelf van Mexicaanse afkomst en ik woon in Austin, Texas, op een paar honderd kilometer van de grens. "Machete" gaat echter niet over immigratie maar over corruptie. Het hele immigratieprobleem is niet meer dan een rookgordijn dat de aandacht moet afleiden van wat de boosdoeners echt uitvreten. Ze willen de grenzen niet sluiten om mensen buiten te houden maar om de verkoop van drugs onder controle te houden. Sinds 11 september 2001 houdt de regering zich ook nauwelijks nog met de materie bezig, al komt daar de laatste tijd verandering in. De aanpak van de overheid was om de grenzen strikt gesloten te houden. Alleen is de immigratieprocedure onmogelijk en oneerlijk. De mensen weten niet eens in welke rij ze moeten aanschuiven.

"Machete" was in eerste instantie niet meer dan een trailer voor een film die niet bestond maar omdat het publiek er zo enthousiast op reageerde, heb je de film effectief gemaakt. Is dat geen groot risico?

Rodriguez: Het idee voor "Machete" is al veel ouder, ongeveer 15 jaar. Maar het leek er nooit van te komen en dus besloot ik om het maar in een fictieve trailer te gieten die dan deel uitmaakte van het "Grindhouse"-project dat Quentin Tarantino en ik 3 jaar geleden op poten hebben gezet. De reden waarom die trailer het publiek aansprak, was niet alleen dat hij zo over the top was. De mensen voelden ook dat er een echte film in zat. Ze begonnen te juichen zodra Danny Trejo op het scherm verscheen. Danny heeft al zowat 200 films op zijn cv staan maar hij mag nooit de hoofdrol spelen. Nu zou hij eindelijk de kans krijgen. Toen ik "Machete" maakte, heb ik me nauwgezet aan de trailer gehouden, zowel qua toon als verhaal als shots. Ik wou het publiek geven wat ik daar beloofd heb.

Koester je de ambitie om ooit iets anders te doen dan dit soort popcorncinema?

Nee. Ik hou van films als deze. Ik wil films maken waar je met je vrienden naartoe kan en je goed amuseren. Daar heb ik altijd al naar gestreefd. Ik deed het niet zo best op school en dus tekende ik kleine filmpjes op de pagina’s van mijn woordenboek, telkens een tekeningetje op elke bladzijde, als een flipbook. Als ik dat filmpje dan aan mijn vrienden liet zien, moesten die daar geweldig om lachen. Van dat gevoel kan ik enorm genieten, dat je iets maakt wat anderen doet lachen. Ik ben er ook van overtuigd dat je op die manier de mensen kunt raken. Als ik iets ernstigs wil vertellen, zal ik het verwerken in een krankzinnige film waar de mensen met plezier naar komen kijken. Een medicijn gaat veel makkelijker naar binnen met een lepel suiker erbij. Zo voed ik trouwens ook mijn kinderen op.

Ruben Nollet

Machete (VS)

regie: Robert Rodriguez
met: Robert De Niro, Jessica Alba, Danny Trejo
release: woensdag 8 december