Canvas deed het nooit beter dan in 2010

Canvas heeft het afgelopen jaar zijn hoogste gemiddelde marktaandeel ooit laten noteren: 10,6 procent. Vooral in de groep van kijkers tussen 25 tot 34 jaar is het marktaandeel sterk gestegen, terwijl Canvas tegelijk geen oudere fans verliest.

Het cijfer is "uitzonderlijk hoog", zegt netmanager Jan Stevens. Ook zonder het WK voetbal, dat afgelopen zender op Canvas te zien was,  klokte de zender nog af op een marktaandeel van 9,6 procent.

Stevens maakte het cijfer bekend tijdens de voorstelling van de voorjaarsprogrammatie van Canvas. De zender pakt begin volgend jaar uit met nieuwe reeksen van gevestigde namen, maar ook met enkele gloednieuwe programma's.

De opvallendste nieuwe reeks is "De weg naar het Avondland", waarin Jan Leyers vanuit Ethiopië de weg volgt die onze voorouders aflegden naar Europa. Tijdens zijn tocht, die wordt uitgezonden in elf afleveringen, wordt Leyers geconfronteerd met culturen en mensen die andere normen en waarden hebben dan de westerlingen.

Ook nieuw is "Alles voor de wetenschap", een zesdelige reeks waarin Belgische wetenschappers met naam en faam centraal staan, zoals Christine Van Broeckhoven en Peter Carmeliet (foto).

De documentaires tonen het persoonlijke verhaal van de wetenschappers en hun onderzoek en de impact daarvan op hun dagelijks leven.

Canvas kijkt ook over de taalgrens en brengt een eigenzinnige selectie van het legendarische RTBF-magazine "Striptease". Schrijver Dimitri Verhulst, die in Wallonië woont, levert commentaar bij elke aflevering.

Daarnaast zijn er nieuwe reeksen van "Mag ik u kussen?", "Publiek geheim", "Comedy Casino" en "Belga Sport". Canvas zendt ook de nieuwe, hedendaagse BBC-reeks "Sherlock" uit, en het tweede seizoen van "True blood".