"Overwegen waren prioriteit in jaren 90"

In de jaren 90 was vooral de veiligheid aan overwegen een bezorgdheid voor de NMBS en de politiek. Dat hebben Guy Coëme (PS) en Elio Di Rupo (PS) gezegd in de Kamercommissie die opgericht is na de treinramp in Buizingen.

De beide Franstalige socialisten waren minister van Verkeer en Overheidsbedrijven in de eerste helft van de jaren 90. Inzake veiligheid was de eerste prioriteit destijds niet de uitbouw van een automatisch remsysteem voor de treinen, maar wel de veiligheid op andere plaatsen, en dan vooral aan de overwegen, zei Coëme.

Een boodschap waar Di Rupo zich bij aansloot. Hij benadrukte vooral dat de NMBS haar veiligheidsbeleid volledig autonoom uitstippelde, zonder tussenkomst van de politiek.

De PS-voorzitter herhaalde zijn pleidooi voor een taskforce en een speciale rapporteur die het veiligheidsbeleid bij de spoorwegen moet coördineren. "Ik twijfel er niet aan dat veiligheid voor de drie entiteiten van de spoorwegen een prioriteit is. Maar hoe meer spelers er zijn, hoe moeilijker de coördinatie is", aldus Di Rupo.