"Wie wil er geen prinses worden?"

Wie trouwt met een lid van een koninklijke familie, moet natuurlijk op zijn tellen passen. Dat geldt ook voor zijn of haar familieleden. De ouders van Kate Middleton, die in april met prins William trouwt, proberen nu blijkbaar toch financieel voordeel te halen uit de keuze van hun dochter. Maar de Britse media kijken nauwlettend toe en laten niet na hen op tijd en stond op de vingers te tikken. Zo stond er toch al iets "verdachts" op de site van Middletons ouders.

De ouders van Kate, Carole en Michael, zijn de drijvende krachten achter “Party Pieces”, een bedrijf dat gespecialiseerd is in de organisatie van allerhande feestjes. Zo kunnen ouders op hun website ideeën opdoen om “thuis magische party’s te organiseren op een zo makkelijk mogelijke manier”. Er kan ook speelgoed, decoratie en feestkledij gekocht worden.

Toen de verloving vorige maand aangekondigd werd, werd het gezin Middleton, volgens de Britse krant The Telegraph, erop gewezen “elke zakelijke activiteit te vermijden waaruit zou blijken dat de band met de koninklijke familie wordt uitgebuit”.

"Hebben extra publiciteit niet nodig"

Een hofmedewerker liet volgens Daily Mail optekenen dat "de koninklijke familie er scherp op toeziet dat het huwelijk niet beschouwd wordt als een zakendeal voor de Middletons of hun partners."

Maar vorige maandag kon het volgende op hun website gelezen worden, met een “duidelijke” verwijzing naar Kates toekomst: “Ieder klein meisje droomt ervan om een prinses te worden…en er is niets waar een prinses meer van houdt dan van een feestje te bouwen.” Niet erg handig geformuleerd volgens verschillende Britse media, die zich luidop afvragen of de Middletons nu al bezig zijn met het geldelijk maken van hun dochters huwelijk.

Niet alleen Kates ouders, ook haar broer en zus werken in een branche die “financieel lucratief” kan zijn met het oog op het huwelijk. Zus Pippa werkt immers voor een evenementenbureau en broer James voor een bedrijf dat taarten maakt.

In ieder geval zal hun doen en laten op de voet gevolgd worden, wellicht tot in het absurde toe. “Maar hebben de Middletons deze extra publiciteit wel nodig? Door de verloving zijn al duizenden mensen op hun website gaan kijken om te zien wat ze juist doen. De Middletons hebben een erg succesvolle zaak, dus al die negatieve publiciteit en eindeloze irritatie kunnen ze missen als kiespijn”, klinkt het op de financiële site WalletPop.

lees ook