Communicatie en sleet teisteren NMBS

Dit jaar ligt het aantal klachten over de stiptheid van de NMBS op het hoogste peil ooit. Topman Marc Descheemaecker geeft toe dat die vaak terecht zijn en wijt de problemen aan verouderde infrastructuur en materieel.

De NMBS geeft met eigen cijfers toe dat nu nog slechts een op de twee treinen op tijd rijdt. In 2002 reed nog 70% van de treinen op tijd.

Topman Marc Descheemaecker (foto) wijt de problemen aan het materieel en de infrastructuur die totaal verouderd zijn. In de jaren 90 is er weinig geïnvesteerd en daardoor is een trein gemiddeld 30 jaar oud.

Hij belooft echter dat er nu een inhaalbeweging komt. Zo zouden er volgend jaar 120 nieuwe treinwagons in gebruik genomen worden. Dat zou de gemiddelde leeftijd op 20 jaar brengen.

Ook zou er in 2013 een nieuw transportplan moeten komen, ter vervanging van het vorige uit 1998. Dat nieuwe plan zou het spoorwegverkeer structureel wijzigen, waardoor een kleine vertraging zich niet meteen over heel het netwerk zou laten voelen.

Descheemaecker wil ook werk maken van een betere communicatie. Nu blijven veel reizigers bij problemen veel te lang in het ongewisse over wat er nu precies aan de hand is en hoe lang het probleem gaat duren.