Koning niet blij met promocampagne Oostende

Het Koninklijk Paleis is niet te spreken over de nieuwe promotiecampagne van Oostende. Die had koning Albert II zonder toestemming op haar affiches gezet. De koningin der badsteden bood al uitgebreid haar excuses aan, maar zet de campagne niet stop.

Oostende kondigde vorige week haar nieuwe, internationale reclamecampagne aan. De opzet was om buitenlandse investeerders aan te trekken.

Het werd een beeld bestaande uit een breed lachende koning Albert II en de slogan "Investing in Ostend makes people smile". Dat is een speelse verwijzing naar de miljoenenaankoop door de koning, vorig jaar, van een luxeappartement in Oostende.

De koning zelf, die het affichebeeld afgelopen vrijdag onder ogen kreeg, kon er niet mee lachen dat zijn foto zomaar gebruikt werd zonder toestemming te vragen. "Hoogst ongebruikelijk", zegt woordvoerder Pierre-Emmanuel De Bauw, die de stad al in opdracht van de koning op de vingers tikte. "Het is niet bepaald gepast om het beeld van de koning te gebruiken zonder voorafgaandelijk overleg."

Oostende slaat "een halve" mea culpa. "We hadden inderdaad beter eerst contact opgenomen met het Paleis. Maar het is zeer snel moeten gaan", zegt schepen voor Lokale Economie Bart Bronders (SP.A). De campagne blijft wel voortlopen.