Geen vergoeding voor vertraging door sneeuw

De NMBS betaalt sinds vorige zaterdag geen schadervergoeding meer uit voor treinvertragingen die te wijten zijn aan de forse sneeuwval. Voor andere vertragingen blijft het bestaande compensatiesysteem wel van kracht.

Sinds september 2008 hebben reizigers onder meer recht op compensatie bij een occasionele vertraging van minstens 60 minuten. De NMBS beroept zich nu op een clausule waarbij reizigers in geval van overmacht, zoals bijvoorbeeld natuurrampen of extreme weersomstandigheden, daar even geen recht op hebben.

Volgens NMBS-woordvoerder Jochem Goovaerts had de sneeuwval van de afgelopen dagen een grote impact op het spoornetwerk en de hele samenleving. "In ons land was er ondanks die ernstige weersomstandigheden echter steeds treinverkeer. De reiziger moet dan wel rekening houden met vertragingen en aanvaarden dat er tijdelijk geen compensaties gelden", klinkt het.

Volgens de reizigersvereniging Trein Tram Bus (TTB) was het weer van de laatste dagen niet extreem genoeg om de regeling zomaar buiten werking te zetten. "Het is winter maar is 5 centimeter sneeuw extreem?", reageert Kees Smilde van TTB. "De ingreep lijkt ons overbodig en het is daarnaast ook vreemd dat de NMBS dit zomaar eenzijdig kan doen."

"Compensatie niet zomaar opschorten"

De NMBS kan niet zomaar de hele compensatieregeling opschorten vanwege het winterweer. Dat zegt minister van Overheidsbedrijven Inge Vervotte (CD&V, foto).

De afspraken staan in de beheersovereenkomst en gaan over twee soorten compensatie. Zo is er de schadevergoeding als een trein minstens een uur te laat is en hier kan de NMBS overmacht inroepen, bijvoorbeeld door de sneeuw.

Maar er is ook schadevergoeding voor herhaalde vertraging. Die moet betaald als een reiziger in een half jaar tijd zijn trein minstens 20 keer een kwartier te laat zag komen of 10 keer een half uur te laat. Daar is het weer geen excuus.