Alleen nog strooien op snel- en gewestwegen

Sinds het einde van de avondspits wordt er alleen nog op de snelwegen en de gewestwegen gestrooid, en dan nog vooral op de rechterrijstrook. Dat heeft het Agentschap Wegen en Verkeer gemeld. De reden daarvoor is het feit dat het winterweer aanhoudt en de zoutvoorraden slinken.

Het agentschap kreeg de voorbije dagen kleine leveringen zout, maar door de hevige sneeuwbuien en het aanhoudende winterweer werd er meer gestrooid dan er werd geleverd. De reeds beperkte voorraad slinkt dus zienderogen. Om de komende dagen toch op de belangrijkste wegen de rechterrijstrook berijdbaar te houden, wordt er vanaf vanavond enkel nog op de prioritaire routes gestrooid.

Wegen en Verkeer, het Verkeerscentrum en de federale wegpolitie vragen weggebruikers om zich zo weinig mogelijk te verplaatsen. Bestuurders wordt aangeraden om hun snelheid aan te passen, voldoende afstand te houden en de kortste weg naar autosnelwegen of grote gewestwegen te nemen.

Vannacht 2.500 ton zout

Op de snelwegen en gewestwegen is vannacht 2.500 ton zout gestrooid.

"De zoutvoorraad laat het niet toe om op deze manier voort te gaan", zegt Ilse Luypaerts van Wegen en Verkeer.  "We hebben momenteel nog zout om strooibeurten uit te voeren, maar we kiezen ervoor om daar zo zuinig mogelijk mee om te gaan. We blijven wel alle gewest- en autosnelwegen strooien." Het agentschap verwacht binnenkort nieuwe zoutleveringen.

Op de website van Wegen en Verkeer kan iedereen kijken welke wegen nog worden bestrooid en welke niet.

"Steden wachten te lang"

De zoutvoorraad is dus nagenoeg op en verschillende gemeenten in Vlaams-Brabant zitten al sinds gisteren zonder zout. Volgens de zoutleveranciers ligt dat aan de steden en gemeenten die veel te lang gewacht hebben om zout te bestellen. Het dreigend tekort is niet de schuld van de leveranciers, zo luidt het. Vorige winter is er 84.000 ton zout gestrooid, en voor dit jaar was er maar 32.000 ton besteld. De overheid verwacht volgens de zoutleveranciers dat er snel zout kan worden geleverd, maar zo eenvoudig is dat volgens hen niet.

De meeste bestellingen zijn pas binnengekomen na de eerste sneeuwval. Dat zegt Bart Sobry van de firma Zoutman in Roeselare. "Voor 25 november hadden wij slechts 11 steden en gemeenten die zout hadden besteld. Toen het begon te sneeuwen zijn de bestellingen pas beginnen binnenlopen. Nu is het moeilijk om die hoeveelheden te leveren. Momenteel is de vraag veel groter dan het aanbod."

Vele gemeenten kampen daardoor met een tekort aan strooizout. Bovendien werken ze vaak met kleinere leveranciers die al zonder zout zitten. Sommige experimenteren nu met alternatieven om de wegen sneeuw- en ijsvrij te houden. In Rotselaar in Vlaams-Brabant hebben ze bijvoorbeeld zeezand ingezet.

Gezamenlijk aankopen

De vijf Vlaamse provinciegouverneurs en het Agentschap Wegen en Verkeer gaan de gemeenten mobiliseren om samen zout aan te kopen. Ze willen een overzeese lading zout aankopen om de nood te lenigen, maar dan moet er minstens 15.000 ton besteld worden. En ook die levering zou ten vroegste halfweg januari aankomen.