JIM moet 2.500 euro betalen voor teleshoppen

De Vlaamse Regulator voor de Media (VRM) heeft JIM, de jongerenzender van de Vlaamse Mediamaatschappij (VMMa) een boete van 2.500 euro opgelegd voor het niet duidelijk herkenbaar maken van telewinkelspots en -programma's, en voor het uitzenden van afzonderlijke telewinkelspots.

JIM zond op 19 oktober vijf keer buiten het reclameblok een afzonderlijke spot uit waarin de kijkers opgeroepen werden deel te nemen aan een sms-wedstrijd. Ze konden op die manier tickets winnen voor een concert van de rockgroep Linkin Park.

De VRM meent dat dergelijke oproepen als telewinkelen moeten worden beschouwd, en dat die dan ook via visuele en/of akoestische middelen duidelijk onderscheiden moeten worden van andere programma's. Dat was niet het geval. De spots werden telkens ook als alleenstaande spots uitgezonden, terwijl het Mediadecreet bepaalt dat er per dag per zender maar één dergelijke afzonderlijke telewinkelspot is toegestaan.

JIM zond op 19 oktober ook "Fuzz" uit. Dat is een programma waarin de kijkers via banners werden uitgenodigd om deel te nemen aan een chat en vragen voor te leggen aan Paul, de helderziende octopus die bekend werd van zijn voorspellingen tijdens het WK voetbal.

"Omdat elke wisselwerking tussen de kijker en de redactionele inhoud ontbrak", meent de VRM dat het aanbieden van die diensten tegen betaling als telewinkelen moet worden beschouwd. En omdat de aanbiedingen een groot deel van het programma uitmaken, wordt het hele programma als telewinkelprogramma gekwalificeerd, luidt het.