Feo Aladag, de vrouw achter "Die Fremde"

Een Turkse vrouw vlucht voor haar agressieve echtgenoot en brengt daarmee een dodelijk sneeuwbaleffect op gang. Het Duitse drama "Die Fremde", dubbele winnaar op het festival van Gent, put zijn inspiratie uit het echte leven.

Buiten de Duitse landsgrenzen klinkt haar naam nauwelijks bekend maar de carrière die Feo Aladag de voorbije 15 jaar als actrice heeft uitgebouwd, is daarom niet minder fraai. De Oostenrijkse was dan wel voornamelijk te zien in allerlei tv-series en -films, ze had hoegenaamd geen probleem om haar brood te verdienen.

Achter in haar hoofd broeide echter al langer het idee om de touwtjes meer in eigen handen te nemen en het als regisseur te proberen. Haar eerste kans kwam uit heel onverwachte hoek. In 2004 vroeg een vriend die bij Amnesty International werkte of ze zin had om twee korte spots te draaien in het kader van een campagne rond geweld tegen vrouwen.

Op zoek naar concrete onderwerpen doorploegde ze een hele reeks dossiers van de organisatie. Het toeval wou dat net op dat moment het fenomeen "eermoorden" een paar keer in het nieuws kwam. En hoe meer Aladag erover nadacht, hoe meer ze ervan overtuigd raakte dat er een film in zat.

Kritiek voorkomen? Niets aan toeval overlaten

Ze wist ook dat ze voor een heikele opdracht stond. “Ik had schrik dat ik van overal bekritiseerd zou worden”, zegt ze. “Dat iedereen me zou afschilderen als een naïef blondje dat beter haar mond kan houden en enkel praten over dingen die ze begrijpt.”

Er was maar één manier om die kritiek te voorkomen en dat was niets aan het toeval over te laten. Twee jaar lang verrichte Aladag research. Ze ging praten met vrouwen in opvangcentra en met mannen in de gevangenis, ze bezocht de plaatsen in Turkije waar haar verhaal zich zou afspelen, ze zorgde ervoor dat elk personage precies het juiste Turkse dialect sprak.

Uiteindelijk kwam ze bij "Die Fremde", het verhaal van Umay, een vrouw die in Duitsland geboren werd maar door haar Turkse ouders uitgehuwelijkt werd aan een man uit Istanboel. Samen hebben ze een zoontje, Cem, maar van liefde is geen sprake. Meer zelfs, haar echtgenoot ranselt haar geregeld af. Op een dag besluit Umay dat het genoeg is geweest. Ze pakt haar boeltje, sluipt samen met Cem het huis uit en keert terug naar Berlijn. Maar daarmee brengt ze schande over haar familie, met steeds meer schrijnende gevolgen.

Het gaat om mensen met de beste bedoelingen

Voor de gemiddelde Europeaan schetst "Die Fremde" een onbegrijpelijke situatie, wat ook de reden was waarom Aladag de film wou maken. "Vooral de vraag waarom ouders meer belang hechten aan dat eergevoel dan aan hun eigen kinderen hield me bezig”, legt ze uit. “Hoe kan je als vader of moeder een of ander dogmatisch geloof voorrang geven op je eigen vlees en bloed?”

Maar ze begreep ook dat ze niet enkel naar de slachtoffers mocht kijken om een antwoord te vinden. “Het was cruciaal dat ik empathie trachtte op te brengen met alle personages en niet alleen Umay” ,meent ze. “Ik moest ook laten zien hoe Cem lijdt onder de keuzes van zijn moeder en hoe Umays echtgenoot wanhopig is omdat hij zijn zoontje dreigt kwijt te raken. Uiteindelijk gaat het om mensen die allemaal met de beste bedoelingen handelen.”


Ruben Nollet

Die Fremde (Dui)

van Feo Aladag
met Sibel Kekill, Derya Alabora, Florian Lukas, Nursel Köse, Nizam Schiller, Settar Tanriogen, Settar Tanriogen, Tamer Yigit
release woensdag 9 maart