Justin Bieberfilm gaat kort door de bocht

De documentaire "Justin Bieber: never say never" lanceert zichzelf met de nogal hoogdravende reclameslogan "Find out what’s possible if you never give up’. Met welke wereldschokkende wilskracht heeft de net 17 jaar geworden Canadese schooljongen Justin Bieber ooit geweigerd om op te geven? De strijd tegen een levensbedreigende ziekte misschien? Of het heldhaftige gevecht om tijdens een vreselijke natuurramp slachtoffers in veiligheid te brengen? Het moet toch iets van die aard geweest zijn om zijn miljoenen fans - Justin Bieber werd inmiddels al tot "the most famous teenager on the planet" geconsacreerd - naar de docu die zijn naam draagt te lokken met de woordspelende uitnodiging:"Get ready to belieb the unbeliebable".

Wel, de jonge Justin Bieber deed ruim vier jaar geleden als zangertje mee aan een talentenjacht, maar hij won die wedstrijd niet. Hij werd slechts tweede. Heeft iemand hem toen misschien gezegd dat hij het nooit ofte never zou maken in de showbizz?

Feit is dat Justin Bieber - of was het zijn "single teenage mother"? - toen vanuit Stratford (Ontario) een aantal filmpjes met zijn eigen zang- en dansexploten op het internet dropte en die werden opvallend vaak aangeklikt. Ook door (zijn huidige manager) Scooter Braun, die hem in contact bracht met r&b-ster Usher als muzikale mentor en die even later ook een platencontract wist te versieren.

Bieber was toen nauwelijks dertien jaar, maar de naar hem genoemde "Bieber fever" (Bieberkoorts) maakte meteen een opstoot, die sindsdien alleen maar is toegenomen. Het is inderdaad opmerkelijk dat de carrière van Justin Bieber zo’n steile opgang heeft gekend en dat dit voornamelijk te danken is aan sociale netwerken zoals YouTube, Facebook en Twitter.

Jarenlang keihard moeten werken ?

De verzamelde YouTubefilmpjes zouden inmiddels al meer dan 1 miljard keer bekeken zijn, op Twitter telt hij bijna 8 miljoen volgelingen en op Facebook heeft hij ondertussen al meer dan 22 miljoen fans verzameld. Door het Amerikaanse vakblad Variety wordt Justin Bieber dan ook omschreven als "perhaps the first fully social-media bred pop star".

Behoorlijk indrukwekkende cijfers dus, maar om - zoals nu in de documentaire "Never say never" gebeurt - te gaan poneren dat hij daarvoor jarenlang keihard heeft moeten werken en daarbij reusachtige hindernissen heeft overwonnen, is toch wel heel kort door de bocht. Tenzij men natuurlijk het feit dat zijn optreden in het Antwerpse Sportpaleis (op woensdag 30 maart) op een halfuur uitverkocht was, terwijl Bieber voor de ticketverkoop van zijn eerste concert in Madison Square Garden slechts 22 minuten nodig had, als een keiharde tegenslag wil bestempelen.

Het commerciële ijzer heet smeden

Wat de documentaire, ook wel een "infomercial for the Bieber brand" genoemd, wél laat zien, is dat Justin Bieber natuurlijk eerst een tournee langs Amerikaanse radiostations en winkelcentra moest maken vooraleer hij in een handomdraai Madison Square Garden liet vollopen. Die tocht langsheen de radiostations wordt met het nodige gevoel voor "over-statement" door manager Scooter Braun omschreven als een "hand- to-hand combat".
 

Tussendoor leren we de jonge superster ook wel kennen als een charmante, vriendelijke jongen, die gratis concerttickets uitdeelt, hockey speelt met zijn Canadese vriendjes en soms wel eens een blik werpt op een of ander schoolboek. En ja, hij kan wel degelijk zingen, gitaar spelen en drummen, wat we hem trouwens al zien doen tijdens straatoptredens op nóg jongere leeftijd. En de slow-motion beelden van Biebers zwiepende blonde haren zullen óók in de bioscoop zeker geapprecieerd worden door luidkeels gillende tienermeisjes.

Deze muziekdocumentaire, annex biopic komt er enerzijds wel heel snel, maar anderzijds moet het commerciële ijzer natuurlijk gesmeed worden terwijl het heet is, want een gelijkaardige docu over een ander jong popfenomeen, namelijk de Jonas Brothers, kwam er in 2009 op het moment dat de hype rond de drie broers reeds fel begon af te nemen. Dat zal met "Justin Bieber: never say never" dus zeker niet het geval zijn, tot vreugde en voldoening van de miljoenen Beliebers, zoals de fans zichzelf graag noemen, die graag willen geloven dat Justin Bieber toch ook maar "a regular kid who had a dream" is.

Jan Temmerman

Justin Bieber: never say never (3D, VS)

van Jon Chu
met Justin Bieber
release woensdag 9 maart