Blonde schoonheid mag Argentinië niet meer in

In Venezuela is Barbie al enige tijd persona non grata en nu sluit ook Argentinië de deuren voor de blonde schoonheid. In tegenstelling tot het land van Hugo Chavez hanteert Argentinië zuivere economische criteria om het populaire speelgoed van Mattel te weren.

In 39 gevallen vond de federale belastingsadministratie (AFIP) geen certificaat van oorsprong op de producten van de speelgoedfabrikant. “Een zware fout”, luidt het commentaar van de AFIP. Met als gevolg dat Argentinië, door het invoeren van een nieuwe reeks protectionistische maatregelen, de grenzen sluit voor onder meer Barbie en de auto’s Hot Wheels en Cars.

“De regering heeft twee doelstellingen in een verkiezingsjaar”, zegt Dante Sica van het onderzoeksinstituut Abecebs. “De lokale industrie moet worden beschermd en er moet een evenwicht zijn in de handelsbalans.” Speelgoedfabrikant Mattel realiseerde vorig jaar een omzetcijfer van 5,8 miljard dollar, waarvan 7,5 miljoen dollar (5,3 miljoen euro) in Argentinië.

De speelgoedindustrie is een van de meest beschermde sectoren in Argentinië en de houding tegenover de speelgoedgigant heeft te maken met een economische logica in een verkiezingscontext. Heel anders is het in Venezuela. Daar beschouwt president Hugo Chavez Barbie als de “ultieme weerspiegeling van de decadentie van het Amerikaanse rijk.”

lees ook