10 geboden voor de welgemanierde terrasbezoeker

Dit eerste weekend van de paasvakantie wordt het subliem terrasjesweer. Goed nieuws voor de horeca, al heeft de gemiddelde café-uitbater wel zo zijn kleine en grote ergernissen over het terrasjesvolk. "Peeters en Pichal" deed een rondvraag en stelde een "terrasetiquette" op.
(Archieffoto)

Terrassen en ergernissen gaan blijkbaar hand in hand, zo kon het Radio 1-programma vaststellen. Storend gedrag is daarbij een veelvoorkomende klacht. “Een beetje roepen, luidruchtiger worden, zingen, dan vragen we toch om dat stil te leggen", zo zegt een van de bevraagde café-uitbaters.

“De mensen hebben het moeilijk om vriendelijk te zijn", voegt een andere toe, "een alstublieft of dankuwel kan er nog moeilijk vanaf, de mensen hebben ook weinig geduld als het erg druk is."

Een andere grote bron van ergernis zijn de terrasverbouwers.  Zo zijn er de zonnekloppers die hun zitje verplaatsen om de stand van de zon te volgen. Maar er zijn ook nog andere categorieën. "Zeker mensen met kinderkoetsen durven het terras weleens ondersteboven te zetten."

De conclusies van de rondvraag van "Peeters en Pichal": de 10 geboden voor de terrasbezoeker.

  1. Bovenal houd in uw kots
  2. Laat tafels, stoelen op hun plaats
  3. Houd uw stemvolume wat beneden
  4. Ober, klanten zult gij eren
  5. Uw kinderkoetsen goed parkeren
  6. Houd uw hond in het gareel
  7. Reken af in groep, niet individueel
  8. Mijd glazen stelen en bedriegen
  9. Bestel in groep, betaal gepast
  10. En vertrek niet met de auto in volle gas

lees ook