Bouw van langste spoorwegtunnel gestart

In de Oostenrijkse stad Innsbrück is de ondertunneling van de de Brennerpas van start gegaan. Dat is de belangrijkste grensovergang tussen het noorden en het zuiden van de Alpen. Het zal de langste ondertunnelde treinverbinding ter wereld zijn.

De spoorwegtunnel tussen Innsbrück en Fortezza in Italië wordt 55 kilometer lang en moet tegen 2025 operationeel zijn. "De start van de ondertunnelingswerkzaamheden is een eerste stap in de richting van vlot en duurzaam verkeer in de drukke Alpen", zegt Europees commissaris voor Transport Siim Kallas (foto rechts).

Kallas en projectverantwoordelijke Pat Cox (foto tweede van rechts) kwamen in Innsbrück samen met de Italiaanse en Oostenrijkse ministers van Transport om het ambitieuze Europese infrastructuurproject te vieren.

Italië en Oostenrijk bereikten onlangs een akkoord over de financiering van het project. De twee landen zullen samen met de Europese Unie 8 miljard euro besteden aan de nieuwe Brennerpastunnel.