Spoorvakbonden vrezen nieuw planningsysteem

De vakbonden bij de NMBS vrezen dat de treinbegeleiders harder zullen moeten werken door een nieuw planningsysteem. Het computerprogramma wordt uitgewerkt door hetzelfde bedrijf dat het Georoutesysteem bij Bpost heeft uitgewerkt en dat werd niet bepaald op groot enthousiasme onthaald.

Het Georoutesysteem veroorzaakte destijds grote sociale onrust bij Bpost. De vakbonden maken zich dan ook zorgen over het toekomstige dienstrooster van de treinbegeleiders, nu de NMBS een contract heeft afgesloten met het Canadese softwarebedrijf Giro, dat het Georoutesysteem heeft uitgewerkt. Het Canadese bedrijf moet nu ook voor de spoorwegen een computerprogramma uitwerken om de planning van de treinbegeleiders te verbeteren.

Jos Digneffe (foto) van de socialistische vakbond vreest dat de treinbegeleiders in de toekomst harder zullen moeten werken. "Ik ben ervan overtuigd dat de productiviteit door dat plan nog zal moeten stijgen, dat men de kleine tijdsruimtes die nog overblijven nu ook zal benutten", reageert Digneffe. "Op hetzelfde ogenblik zal men ook met het principe van maar één treinbegeleider per trein werken en dan krijg je een hele hoop factoren die de stress en de werkdruk voor de treinbegeleider ongelooflijk hoog maken."

Bij de NMBS wordt benadrukt dat enkel het planningsysteem zelf aangepast wordt en de werkdruk niet zal verhogen. "Aan de werkwijze van de treinbegeleiders veranderen we niets", zegt Frieke Neyrinck, woordvoerster van de NMBS. "We houden rekening met het huidige werkregime. Het is juist het opstellen van de planning die we nu efficiënter en makkelijker gaan kunnen laten verlopen dankzij moderne software."