"Is de koek wel groot genoeg?"

Reclamemaker André Duval ziet grote uitdagingen voor de commerciële televisiezenders in het land. Hij vraagt zich af of de adverteerderskoek wel groot genoeg is voor alle partijen. "Iedereen ligt nu al te schrapen."

Duval, topman van het reclamebureau Duval & Guillaume, reageert positief op de overname van VT4 en VijfTV door de nv De Vijver. "Dat geeft uitzicht op kwaliteit. In het verleden is er altijd een unserved audience geweest dat de Woestijnvisproducties ging zoeken bij de VRT, maar daar was er natuurlijk geen reclamebereik", zegt Duval in "Peeters & Pichal" op Radio 1.

"Als er in de toekomst leuk en kwalitatief entertainment komt bij VT4 en VijfTV, dan zal daar zeker ook reclame rond komen. " Al wil de reclameman wel afwachten. "Wat Woestijnvis tot nog toe is geweest, is niet noodzakelijk wat ze in de toekomst gaan zijn. Dat niveau houden én eventueel de VRT bedienen, dat wordt erg moeilijk."

Duval is ook geen voorstander van reclameblokken tussen kwaliteitsseries. "Er zijn te veel en te lange blokken. En er is veel onkwalitatief werk. Ik weet ook niet of het wenselijk is om programma's te onderbreken. Ik vind dat je de kijker of luisteraar niet mag storen. Reclame moet een meerwaarde geven en kan dat ook, maar als we kwaliteitsproducties gaan onderbreken is dat ergerlijk."

Voor de commerciële zenders is de nieuwe evolutie wel een uitdaging. Bij de start van VTM vroeg iedereen zich af of de investering wel zou lonen, maar achteraf varen de aandeelhouders er wel bij. "Ik twijfel er wel aan of dat opnieuw kan. Iedereen ligt te schrapen. Is de koek wel groot genoeg? Er is wel altijd geld voor kwaliteit, dus gaan de adverteerders keuzes maken."