Toyota en Fiat schroeven productie terug

De Japanse autoconstructeur Toyota schroeft zijn productie in China en de Verenigde Staten verder terug door een tekort aan onderdelen na de zware aardbeving in Japan. Ook de Italiaanse autobouwer Fiat gaat minder auto's produceren.

De arbeiders in de Chinese Toyotafabrieken zullen vanaf eind april en begin mei hun traditionele julivakantie al moeten opnemen, klinkt het in een mededeling die Toyota vanmorgen heeft verspreid.

De Japanse autobouwer kampt met een toenemend tekort aan onderdelen door de zware aardbeving en de tsunami een maand geleden. Verschillende fabrieken van Toyota in Japan hebben daarbij schade opgelopen, waardoor de productie van onderdelen (deels) is stilgelegd.

Ook in Noord-Amerika zal de productie nog worden teruggeschroefd. Er was al een driedaagse werkweek met 8 werkuren per dag ingevoerd in plaats van een vijfdaagse werkweek. Van eind april tot begin juni wordt de shift van 8 naar 4 werkuren teruggebracht.

50.000 à 100.000 minder Fiats in Europa

Ook de Italiaanse autobouwer Fiat voelt nog steeds de naweeën van de aardbeving in Japan. Fiat gaat de volgende maanden in Europa 50.000 à 100.000 auto's minder produceren. Ook hier is een gebrek aan onderdelen de oorzaak van de dalende productie.

Fiat verkocht vorig jaar 1 miljoen auto's in Europa. Het productieverlies zou dus 10 procent kunnen bedragen. Het bedrijf gaat voor een aantal onderdelen wel op zoek naar alternatieve leveranciers. Volgens Fiat zou de situatie tegen het einde van dit jaar opnieuw genormaliseerd moeten zijn.