Vampier met slechte adem blijkt heuse afknapper

Ze is bloedmooi en laat zich gewillig verleiden door een vampier. Het lijkt een scène uit de bioscoopfilm“Twilight” of uit de tv-serie “The vampire diaries”. Toch grijpt ook de Nationale Gezondheidsdienst NHS uit Groot-Brittannië naar vampiers om jonge mannen aan te zetten naar de tandarts te gaan. Want als een exotische schone iets niet wil, dan is het een vampier met een stinkende adem en rotte tanden.

Het reclamefilmpje werd aanvankelijk gemaakt voor het Britse graafschap Northamptonshire, maar door het succes daar werd het nu overgenomen door NHS in Portsmouth, die het filmpje vorige week (her)lanceerde. Het kreeg al snel opnieuw nationale aandacht bij de Britten.

De aanpak is dan ook vrij "hedendaags" en speelt in op het succes van het vampierthema. Ondanks de licht erotische ondertoon maakt actrice Lola Molar snel korte metten met haar vampier. "Je adem stinkt. Heb je de toestand van je tanden al eens gezien? Het kost toch niet teveel om naar een tandarts te gaan. Het lijkt alsof er daar iets gestorven is", snauwt Molar haar vampier af.

Volgens NHS-medewerker Lee Loveless was het nodig om op deze, ietwat provocerende manier, het probleem onder de aandacht te brengen. "Traditionele methodes om jonge mannen te overtuigen een bezoek aan de tandarts te brengen werken niet langer. Daarom hebben we ons geconcentreerd op wat hen wel zou overhalen naar de tandarts te stappen", aldus Loveless aan BBC. Onderzoek wees volgens NHS uit dat jonge mannen tussen 16 en 35 jaar pas naar een tandarts gaan wanneer hun moeder of hun vriendin hen op de toestand van hun gebit opmerkzaam maakt. Loveless: "Meestal gaan ze op eigen initiatief enkel naar de tandarts wanneer ze problemen hebben of pijn voelen in hun mond. Wij willen dat ze regelmatig langsgaan en preventief tewerk gaan."

Volgens sommigen zou het filmpje te "vulgair" zijn en zou NHS zich beter bezig houden met zijn traditionele manier van bewustmaking. "We zullen iedere klacht au sérieux nemen. Bovendien is het enkel de bedoeling dit filmpje via het internet aan te bieden, omdat dit de juiste manier is om ons doelpubliek te bereiken", klinkt het bij NHS Portsmouth.

NHS-directeur Simon Bryant noemt het filmpje op de lokale nieuwswebsite Grantham Journal "vernieuwend". Oordeelt u zelf:

lees ook