5.000 arbeidsplaatsen verloren bij KPN Nederland

Telecombedrijf KPN Nederland ontslaat zo’n 4.000 à 5.000 werknemers, dat is een kwart van het personeelsbestand. De sanering past in een groot besparingsplan. De afvloeiingen hebben, ondanks tegenvallende resultaten, geen invloed op de Belgische afdeling van het bedrijf.

“België heeft het, net als Duitsland overigens, zeer goed gedaan”, aldus Bart Vandesompele van KPN Group Belgium. Voor KPN Nederland was het een veel slechter jaar. Daarom ontsnapt België voorlopig aan de sanering. Toch gaat het ook niet zo goed met KPN België. Tijdens het eerste kwartaal van dit jaar is de omzet er met 7,9 procent op achteruitgegaan in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar.

Volgens het bedrijf is dit onder meer het gevolg van de daling in investeringen in de vaste telefonie en de daling van de terminatietarieven. Dat zijn de kosten die mobiele operatoren aan elkaar aanrekenen voor het afhandelen van oproepen. Zonder bovenstaande maatregelen zouden de opbrengsten van de Belgische afdeling, naar eigen zeggen, gestegen zijn met ruim 8 procent.

KPN heeft zo’n 3.900.000 klanten in ons land. Het Nederlandse telecombedrijf is bij ons actief onder de merknamen Base en JimMobile.