Zes procent diepvriesvis is fout gelabeld

Uit DNA-analyses bij vierhonderd pakken diepvriesvis bleek dat zes procent van de vis niet de soort was die op de verpakking vermeld stond. Het onderzoek werd uitgevoerd door de Britse krant The Sunday Times en Greenpeace.

"Misschien lijkt dat cijfer weinig, maar het gaat wel om een reusachtige industrie", merkt onderzoekster Dr. Sarah Helyar van de Bangor University op. "De gevolgen voor de bescherming van vissoorten en de keuzevrijheid van de consument zijn groot. Beschermde vissoorten worden als commerciële vis verkocht of goedkopere soorten als een dure variant."

Zo blijkt een pak diepvriesvis die als kabeljauw verkocht wordt, in werkelijkheid dikwijls schelvis te zijn, een soort die zowat 30 procent goedkoper is.

Bij vijf merken diepvriesvis op de Britse markt schommelden de foute vermeldingen tussen 3,2 en 8,5 pct. Bij diepvriesvis van het merk Lidl bleek een kwart verkeerd gelabeld. De keten kondigde in de krant aan om producten onmiddellijk terug te roepen als ze verkeerd gelabeld zijn.

Ook in restaurants en bij verse vis

Twee jaar geleden al bleek uit een onderzoek van het Britse voedselagentschap dat in tien procent van 380 onderzochte vismaaltijden in restaurants een andere vissoort op het bord verscheen.

In 2010 ontdekte de University College Dublin dan weer dat in 156 stalen verse vis een kwart van de kabeljauw door de goedkopere schelvis vervangen werd.