Kleuterscholen luiden nogmaals de alarmbel

Het probleem van de overvolle kleuterklassen is na de paasvakantie nog groter geworden, met de instap van nieuwe kinderen. In Vlaanderen en Brussel zitten er gemiddeld 23 kleuters in een klas, maar er zijn ook bijna 200 klassen met 35 kleuters of meer. In de ons omringende landen ligt dat gemiddelde rond de 17.

Vandaag werd bekend dat er in een kleuterschool in Pittem 50 peuters in een klas zouden zitten, één dag per week slechts met één juf. Volgens Guido Sauwens van de Werkgroep Kleuterscholen, die 3.000 kleuterscholen vertegenwoordigt, is de verouderde regelgeving de boosdoener.

"De regelgeving is nog gebaseerd op de jaren 70, toen het kleuteronderwijs nog de bewaarschool genoemd werd en de kleutertjes vaak nog thuis werden gehouden bij de mama of de grootouders." Toen werd 1 op de 3 kleuters niet meegeteld. "Maar intussen is de maatschappij geëvolueerd en zijn alle kleutertjes aanwezig."

Er komen niet alleen meer kinderen naar school, ook het aantal kleuters dat nog niet zindelijk is, stijgt. "Niet zindelijk zijn mag geen reden zijn om niet naar school te komen, maar in de praktijk leidt dat tot grote problemen", aldus Sauwens.

De Werkgroep Kleuterscholen dreigt met een staking op 5 september als er geen extra budget wordt vrijgemaakt. "Er zijn elke dag meer scholen die zeggen dat ze bereid zijn om over te gaan tot staking."

Smet betwist de cijfers

Minister van Onderwijs Pascal Smet (SP.A, kleine foto) betwist de cijfers over de school in Pittem. Volgens Smet blijkt uit de cijfers van het ministerie van Onderwijs dat de school beschikt over 7,79 voltijdse leerkrachten en 9 zorguren voor 159 kleuters. "Dat komt neer op 1 leerkracht per 20 kindjes", aldus Smet. "De minister begrijpt niet hoe men op basis van deze cijfers kan komen tot een klas van 50 kleuters en heeft opdracht gegeven om ter plekke in de school een grondig onderzoek te voeren", luidt het.

Voor het overige belooft Smet beterschap. “Onze kleuterklassen hebben meer omkadering nodig. Vanaf 1 september 2012 investeren we extra geld in een nieuw omkaderingssysteem voor de kleuterklassen. We zijn daar volop mee bezig.”

Daarnaast is het volgens Smet heel moeilijk om de ideale klasgrootte te definiëren. “Specialisten zeggen mij dat de ideale klasgrootte afhankelijk is van bijvoorbeeld het aantal kinderen die veel zorg nodig hebben of die nog niet zindelijk zijn.”