Geen reclame meer voor plastische chirurgie?

Als het van de Senaat afhangt, zal het binnenkort niet meer mogelijk zijn dat privéklinieken voor plastische chirurgie reclame maken met "speciale promoties". Die praktijk blijkt momenteel courant te worden toegepast.

Op websites van privéklinieken voor plastische chirurgie wordt vaak reclame gemaakt met kortingen voor bepaalde ingrepen. Op die manier wordt gepoogd om nieuwe klanten te lokken. Op dit moment is er niks onwettigs aan dergelijke promoties.

De Senaat wil daar echter paal en perk aan stellen. In de Senaatscommissie Sociale Aangelegenheden is gisteren een voorstel goedgekeurd dat plastisch chirurgen verbiedt om reclame te maken.

Ivar van Heijningen, een plastisch chirurg die een eigen privékliniek heeft, kan zich vinden in het voorstel van de Senaat. "Het blijft tenslotte geneeskunde", zei hij in "De ochtend" op Radio 1. "Het is in het belang van de veiligheid van de patiënt dat er een reglementering komt die bepaalt wat kan en wat niet."

"Je moet als patiënt goed geïnformeerd worden, weten van tevoren of er alternatieve behandelingen zijn, wat de mogelijke complicaties kunnen zijn... Dat zijn dingen die je in een advertentie niet doet, daar probeer je mensen te overhalen om iets te doen."