Omzetdaling en naamsverandering bij Sanoma

Sanoma Magazines Belgium, de uitgever van onder meer Humo, Story, Flair en Libelle ziet zijn omzet in 2010 met 2 procent dalen in vergelijking met 2009. De daling wordt vertekend door de gedeeltelijke verkoop van Humo. Daarnaast verandert de uitgever van naam.
Aimé Van Hecke bij de voorstelling van de cijfers en de nieuwe naam

Door de gedeeltelijke verkoop van Humo zijn de cijfers van 2010, volgens bedrijfsleider Aimé Van Hecke (foto), moeilijk te vergelijken met die van 2009. “Als we genormaliseerde cijfers gebruiken, waarbij we ervan uitgaan dat we Humo nog steeds volledig in handen hebben, zien we een omzettoename van 4 procent”, aldus Van Hecke. “Dan zitten we op het niveau van voor de crisis.”

Volgens Van Hecke is de operationele winst gestegen met 4 procent, maar exacte winstcijfers werden niet vrijgegeven. “Deze duidelijke vooruitgang kan toegeschreven worden aan het herstel van de crisis en de effecten van het besparingsprogramma.”

Mocht Sanoma het weekblad Humo nog volledig in handen hebben, dan zou de operationele winst zelfs met 25 procent gestegen zijn, aldus de Sanoma-topman.

Sanoma Media

Dat de uitgever zijn activiteiten wil uitbreiden is duidelijk na de recente overname van SBS Belgium (VT4 en VijfTV) samen met De Vijver. De Vijver is de holding achter onder meer Woestijnvis en is ook het bedrijf dat in 2010 Humo gedeeltelijk overkocht van Sanoma.

Door deze activiteitsuitbreiding verandert Sanoma Magazines Belgium vanaf 16 mei van naam in Sanoma Media. De naamsverandering moet benadrukken dat het bedrijf meer is dan een uitgever.

Over de SBS overname liet Van Hecke nog weten dat hij “sterk gelooft in het potentieel van de samenwerking met De Vijver.” Hij benadrukt wel dat hij, ondanks zijn verleden bij de openbare omroep, voor zichzelf geen rol weggelegd ziet in de operationele leiding van VT4 of VijfTV.