Backup-systemen van Mobistar werkten niet

Bij het telecombedrijf Mobistar zijn de problemen met het netwerk volledig opgelost. Dat laat Mobistar zelf weten. Verspreid over het hele land ondervonden duizenden klanten problemen met sms- en telefoonverkeer en mobiel internet. Blijkbaar werkten een of meer van de backup-systemen niet.

De problemen waren gisteravond gestart. Volgens woordvoerster Patti Verdoodt was er "een probleem met een deel van de vaste infrastructuur". De oorzaak was een bij werkzaamheden doorgeknipte glasvezelkabel in de buurt van Charleroi.

Op zich zou dat geen problemen mogen veroorzaken, want er zijn een aantal backup-systemen bij Mobistar. Een of meer van die systemen lijkt echter niet gewerkt te hebben en daardoor lag het netwerk vannacht en vanochtend plat. Mobistar onderzoekt nu hoe dat kan.

Duizenden Mobistar-klanten verspreid over het hele land konden daardoor sinds 3 uur afgelopen nacht niet meer bellen, sms'en of mobiel internetten via hun gsm.

Om half twaalf vanmiddag waren de diensten voor de normale klanten opnieuw operationeel. Een uur later was dat ook het geval voor de businessklanten.

Door de problemen bij Mobistar ondervond ook het vaste netwerk van concurrent BASE hinder. BASE maakt gebruik van de vaste lijnen van Mobistar voor zijn vaste telefoondiensten.