Aanleg van tram in Wijnegem is stilgelegd

De aanleg van de tramlijn 10 van Deurne naar Wijnegem is voorlopig stilgelegd. De Raad van State heeft de bouwvergunning vernietigd. De tramlijn is al bijna voor twee derde klaar. Vlaams minister voor Mobiliteit Hilde Crevits (CD&V) wil het arrest grondig laten onderzoeken, maar zegt ook dat een bouwwerf niet zomaar stilgelegd kan worden.

De vergunning dateert uit 2007, maar een buurtbewoner diende toen een klacht in bij de Raad van State. De man wilde een studie over de effecten voor de mobiliteit, meer bepaald over het risico op sluipverkeer. De man vroeg een schorsing van de bouwvergunning, zodat de werkzaamheden niet konden starten, maar dat wees de Raad van State af in 2007.

De man heeft zijn procedure verdergezet en tekende beroep aan tegen het eerste arrest. De Raad van State velt nu een ander oordeel dan in 2007 en zegt dat de effecten van het project voor mens en milieu te weinig zijn onderzocht. Het heeft daarom de bouwvergunning vernietigd.

"Het komt als een totale verrassing na 2 keer een negatief oordeel van de Raad van State voor onze klacht", zegt Erik Lauwers van het buurtcomité Ganzendries. Het buurtcomité wil snel een gesprek aangaan met de betrokken instanties en minister Crevits want ondertussen zijn de werkzaamheden al gestart in oktober 2009 en zijn de werken voor twee derde afgewerkt.

Wat er nu moet gebeuren, is niet helemaal duidelijk. Vlaams minister van Mobiliteit Hilde Crevits (CD&V) laat het arrest van de Raad van State onderzoeken. Ze wil ook zoeken naar een snelle oplossing voor de bewoners en de handelaars in de buurt die nu nog op een bouwwerf wonen. Het buurtcomité wil zelf ook niet dat de werf zo blijft liggen.

"Het dossier moet nu eerst juridisch grondig onderzocht worden", zegt Crevits. "Je moet kijken op welke manier je die toestand opnieuw rechtsgeldig kan maken. Dat zal nu uiteraard gebeuren in de komende dagen, maar daarvoor moet het arrest ook eens grondig bekeken worden."

"Werkzaamheden kunnen niet stilgelegd worden"

De Vlaamse regering was wel degelijk op de hoogte van de procedure maar heeft de werkzaamheden wel laten starten. "Als je in elk dossier waar iemand naar de Raad van State stapt, niet start met de werkzaamheden hoewel er geen schorsing is, dan moet je jaren wachten vooraleer je kan beginnen. Dat ligt in Vlaanderen ook soms moeilijk", zegt Crevits.

"De tramlijn is voor twee derde afgewerkt, uiteraard kan je niet zomaar nu een werf helemaal stilleggen. Je moet de veiligheid garanderen en dat wordt ook in de komende dagen grondig bekeken. We moeten nu kijken hoe het project nog voltooid kan worden, zo zorgzaam mogelijk en uiteraard ook reglementair."

"Ik denk ook wel dat iedereen het ermee eens is dat de tramlijn van maatschappelijk belang is en dat die er moet komen. Dus we moeten zoeken hoe we het algemeen belang en het belang van individuen kunnen verzoenen. Dat is werk voor de komende dagen."

"Wel rekening gehouden met sluipverkeer"

Ook de BAM, de Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel, De Lijn en het Vlaamse Gewest zijn verrast met de uitspraak van de Raad van State. "We zijn verrast door de uitspraak van de Raad van State dat het sluipverkeer in een bepaalde wijk te weinig zou zijn onderzocht", zegt woordvoerder van de BAM Gerlinde Dhondt.

"We hebben de bezwaarschriften over sluipverkeer tijdens het openbaar onderzoek van de bouwvergunning opgenomen in de bouwvergunning en we hebben maatregelen genomen daaromtrent."

"Dit arrest betekent niet dat we de werken gaan stilleggen, we nemen bewarende maatregelen om ervoor te zorgen dat de situatie voor de bewoners en de handelaars zo veilig mogelijk is en de verkeersdoorstroming moet ook vlot verlopen. Dus er zijn nog een aantal werken die moeten worden uitgevoerd, bijvoorbeeld het dichtleggen van de riolering."