Apple springt over Google als waardevolste merk

Het Amerikaanse technologiebedrijf Apple – bekend van onder meer de iPhone, iPad (foto) en de Maccomputers – springt over internetgigant Google (kleine foto), als het meest waardevolle merk ter wereld. Dat blijkt uit de jaarlijkse top 100 van het onderzoeksbureau Millward Brown.

Google voerde de afgelopen 4 jaar de lijst van Millward Brown aan. Het merk is volgens het onderzoeksbureau nog 77,5 miljard euro waard, dat is twee procent minder dan vorig jaar. De waarde van Apple daarentegen steeg het afgelopen jaar met 84 procent, tot 106,6 miljard euro.

Na Google volgt technologiemerk IBM op nummer 3 en fastfoodketen McDonald’s op nummer 4. De top 5 wordt afgesloten door technologiebedrijf Microsoft.

Meest opvallende stijger is Facebook. De sociale netwerksite zag zijn merkwaarde het afgelopen jaar stijgen met 246 procent. Facebook is zo, volgens Millward Brown, 13,3 miljard euro waard.

19 van de 100 meest waardevolle merken zijn overigens afkomstig uit opkomende economieën als Brazilië, Rusland, India en China. In 2006 kwamen maar twee merken uit die regio. In de lijst staat geen enkele Belgisch merk.

De top 10 uit de top 100

  • Apple
  • Google
  • IBM
  • McDonald’s
  • Microsoft
  • Coca-Cola
  • AT&T
  • Marlboro
  • China Mobile
  • General Electric

De volledige lijst vindt u hier.