Rechtstreekse spoorverbinding Antwerpen-China

De haven van Antwerpen begint met een rechtstreekse spoorverbinding met het binnenland van China. De spoorlijn moet vooral dienen voor goederen waarbij tijdswinst belangrijk is, zegt Antwerps havenschepen Marc Van Peel (CD&V).

Nu na de oostkust ook het binnenland van China steeds meer aan het ontwikkelen is, wil de Antwerpse haven op de kar springen. De rechtstreekse spoorverbinding met het binnenland van China is daar een voorbeeld van. Concreet zullen in Antwerpen verschillende ladingen gecombineerd worden en via het spoor naar China vervoerd worden. In China moet dan het omgekeerde gebeuren.

De rechtstreekse verbinding is eigenlijk een verlenging van bestaande spoorverbindingen naar Duitsland en verder naar het oosten van Europa. De spoorlijn is een samenwerking tussen drie verschillende spoorwegoperatoren. In ons land is dat niet de NMBS, maar het Zwitserse Hupac. Volgens schepen Marc Van Peel is dat niet zo verrassend, Hupac is de op één na grootste operator in de haven van Antwerpen, na de NMBS, en beschikte al over een stuk spoorverbinding naar Duitsland en Oekraïne.

De rechtstreekse spoorverbinding is niet goedkoper dan transport per boot, maar zal wel zowat de helft sneller producten in China kunnen afleveren dan het maritieme transport. "Het is vooral belangrijk voor goederen waar tijdwinst belangrijk is", zegt Van Peel. De spoorverbinding past ook in het plan van de haven om niet alleen een maritieme draaischijf te zijn, maar ook een continentale. De agglomeratie in China waar de spoorlijn eindigt, Chongqing, heeft zo'n 32 miljoen inwoners.

Meest gelezen