Futuristische vampiers in comic-verfilming

Gewijde krijgers nemen het op tegen futuristische vampiers. Het klinkt als iets wat onze Japanse broeders zouden verzinnen maar de Hollywoodactie "Priest" baseert zich wel degelijk op werk uit Zuid-Korea. Zij het met een paar wijzigingen.

In het westen zijn de meeste mensen intussen wel vertrouwd met de term manga. De Japanse stripverhalen in de typische pocketvorm hebben in veel boekenwinkels al hun eigen rekken veroverd.

In Zuid-Korea hebben ze echter hun eigen versie van die boekjes, "manhwa" geheten. Tot vandaag bleven die qua populariteit ver onder de Japanse concurrentie. Bekende Koreaanse films als "Old boy" zochten hun inspiratie zelfs liever in het land van de Rijzende Zon dan in de eigen bibliografie.

Daar moet "Priest" nu een eind aan maken. De Amerikaanse huiverthriller haalt de mosterd bij de gelijknamige 16-delige manhwa-serie van Hyung Min-woo.

In de strip nemen 12 aartsengelen het niet dat God de Vader steeds meer interesse toont in de mensheid en steeds minder in hen, ook al hebben ze voor Hem de oorlog tegen Lucifer uitgevochten. Dus nemen de aartsengelen onder aanvoering van Temozarela ontslag en dalen af naar de aarde om zelf voor god te spelen.

Hun grote tegenstander (en dus de held van het verhaal) is Ivan Isaacs, een 19de-eeuwse priester die door omstandigheden transformeert in een ondode wraakengel.

Vampiers in plaats van aartsengelen

Leg die korte inhoud naast de plot van "Priest" en het zijn vooral de verschillen die opvallen. Het grote gevaar wordt niet langer gevormd door aartsengelen maar door vampiers, de hoofdfiguur heeft geen naam meer en de actie is niet gesitueerd in het Wilde Westen maar in een postapocalyptische toekomst.

Dat dankt de film aan twee mensen, scenarist Cory Goodman en regisseur Scott Stewart, een effectendeskundige die eerder de horroractie "Legion" draaide. In hun handen transformeerde het verhaal in een mengeling van sciencefiction, horror, martial arts, western en film noir.

Tot Stewarts grote vreugde zag Hyung Min-woo geen graten in de veranderingen. “Toen ik de strip schreef, waren zombies in de mode,” vertelt hij. “Dus vertelde ik verhalen over zombies. Maar mijn bedoeling was vooral om te spelen met het concept van iets wat half menselijk en half monsterlijk is. En daar passen vampiers perfect in.” Meer nog, toen Stewart zijn schetsen en plannen voorlegde aan de Zuid-Koreaanse stripartiest schreef die een boek dat zijn 16-delige "Priest"-cyclus met de film verbindt.

"Manhwa-verhalen gaan over gewone mensen"

De manhwa-uitgeverijen hopen nu dat "Priest" voldoende in de smaak zal vallen om de interesse in Zuid-Koreaanse strips aan te wakkeren. Ze benadrukken dat die comics zich van hun Japanse concurrenten onderscheiden door de emotionele rijpheid van de verhalen.

Een voorbeeld is "The great Catsby", een webreeks over katten en honden die bij de verfilming (voor de Koreaanse televisie) probleemloos omgezet kon worden naar een verhaal over echte tieners.

“Veel manhwa-verhalen gaan over gewone mensen en niet over superhelden met buitengewone krachten,” klinkt het. “Ze hebben het over het werk of relaties.” De volgende film die in productie gaat, moet die bewering kracht bijzetten. Hij heet "X Diary" en neemt als thema de vraag wat mensen doen als hun relatie uit elkaar spat.

Ruben Nollet
 

Priest (VS)

van: Scott Charles Stewart

met: Paul Bettany, Cam Gigandet, Lily Collins

release: woensdag 11 mei