"Toch niet wachten tot er een ongeval gebeurt?"

De scheepsloodsen waarschuwen voor ongevallen op de Westerschelde. Daar varen zowel kleinere riviercruiseschepen als containerschepen en die combinatie is erg gevaarlijk, zegt de Belgische Beroepsvereniging van Loodsen in Het Nieuwsblad.
Zeeschepen zijn verplicht om een loods aan boord te hebben

Cruises worden almaar populairder. Het Nieuwsblad meldt dat in Gent dit jaar 185 cruiseschepen zullen aanmeren, vooral uit Duitsland. Het gaat om een verdubbeling ten opzichte van 2005.

De cruiseschepen zijn klein, ongeveer 200 tot 300 ton zwaar en vervoeren zo'n 200 passagiers. Omdat ze alleen op rivieren varen, en niet op zee, zijn ze niet verplicht om loodsen aan boord te hebben. Op de Westerschelde leidt dat vroeg of laat tot een ramp, waarschuwt de Belgische Beroepsvereniging van Loodsen.

"De meeste toeristenboten komen via de Nederlandse binnenwateren op de Westerschelde terecht", zegt voorzitter Sven Deridder in de krant. "Dat is een zeer drukke route. Dagelijks komen daar meer dan 70 containerschepen van 10.000 ton voorbij. Die kleinere cruiseschepen zijn erg kwetsbaar. Een containerschip dat een cruiseschip raakt, dat kan je vergelijken met een vrachtwagen die een matchbox-autootje overrijdt. Het is al een paar keer nipt geweest. We moeten toch niet wachten tot er een ongeval gebeurt?"

Deridder benadrukt dat de kleine cruiseschepen niks verkeerds doen en daar volgens de regels ook mogen varen, maar eigenlijk zijn ze niet geschikt om op zo'n drukke route te varen. "Ons uitgangspunt is dat ze als 'zwakke weggebruiker' maar beter zouden worden geweerd op de Westerschelde. Een verplichte loods aan boord van die schepen zou bovendien de veiligheid verhogen", aldus Deridder.

De Westerschelde wordt beheerd door Vlaanderen en Nederland. Vlaams minister van Mobiliteit Hilde Crevits (CD&V) bekijkt het voorstel van de loodsen.