Franse mezzosopranen maken indruk in Brussel

De eerste drie van de twaalf finalisten van de Koningin Elisabethwedstrijd hebben hun optreden afgewerkt in het Paleis voor Schone Kunsten in Brussel. De Franse mezzosopranen Clémentine Margaine en Anaïk Morel maakten indruk op het Canvaspanel. De Zuid-Koreaanse bariton Lee EungKwang kon zijn zenuwen niet helemaal de baas tijdens zijn optreden.

De Franse mezzosopraan Clémentine Margaine opende de finaleweek van de Koningin Elisabethwedstrijd voor zang met een aria uit "Carmen" van Georges Bizet. "Ze heeft een prachtige en expressieve stem die zowel in de hoogte als in de laagte bijzonder sterk klinkt", oordeelde de Nederlandse mezzosopraan Jard van Nes in de loge van Canvas.

"Louter vocaal gesproken was Clémentine Margaine de beste zangeres van de avond. Er was bovendien technisch niets op aan te merken", trad de Belgische tenor Guy De Mey Van Nes bij.

Clémentine Margaine was na afloop van haar optreden bijzonder opgetogen over haar eigen prestatie. "Toen ik begon te zingen, vergat ik de competitie en voelde me op een concert." De Française gaat in het najaar aan de slag in de Deutsche Opera in Berlijn. "Ik denk dat ik daar zal groeien als zangeres en veel zal bijleren", klonk het.

"Stress te sterk aanwezig bij Lee EungKwang"

De Zuid-Koreaanse bariton Lee EungKwang was de eerste van zeven mannelijke finalisten in de finale van de Koningin Elisabethwedstrijd. Hij kon zijn zenuwen moeilijk de baas bij aanvang van zijn optreden met de aria "Wenn mein Schatz Hochzeit macht" van Gustav Mahler.

"Lee EungKwang is een lyrische bariton, maar je voelde zeker in het begin van zijn concert dat zijn stem niet echt vrij was. De stress was sterk aanwezig tijdens zijn optreden. Technisch was het ook niet helemaal in orde", aldus Guy De Mey na afloop van zijn optreden.

Jard van Nes merkte op dat Lee een bijzonder mooie stem heeft, maar niet zo muzikaal was als zijn voorgangster Clémentine Margaine. "Clémentine Margaine heeft piano gestudeerd en dat hoor je. Lee EungKwang (foto) had het moeilijk om het orkest te volgen. Hij hing als het ware aan de dirigent."

De bariton gaf toe dat hij bij aanvang van zijn optreden nerveus was. "Maar op het podium was het okay", klonk het na afloop in de coulissen van het Paleis voor Schone Kunsten.

Ravissante Anaïk Morel maakt indruk

De Franse mezzosopraan Anaïk Morel sloot de eerste finaleavond af met de aria waarmee Clémentine Margaine opende. "Morel toonde tijdens haar opvoering van de aria "Près des remparts de Séville" uit Carmen van Bizet aan dat ze de opera van Bizet heel goed kent", oordeelde Jard van Nes. Morel gaf achteraf aan dat ze ervan droomt om ooit de rol van Carmen in de gelijknamige opera te mogen vertolken.

De Nederlandse mezzosopraan wees ook op de veelzijdigheid van de 29-jarige Française. "Ze heeft dan wel geen fragment uit een Italiaanse opera gezongen, toch toonde ze aan dat ze heel verschillende stijlen aankan", aldus Van Nes.

Guy De Mey was bijzonder in de wolken over de présence van Anaïk Morel (foto). "Ze klonk heel poëtisch en fragiel. Ze heeft misschien geen echt grote stem, maar ze zong prachtig Frans en was een heel mooie verschijning", aldus De Mey.

De twee panelleden vonden de eerste finaleavond van de Koning Elisabethwedstrijd van een bijzonder hoog niveau. "Als ik louter over het vocale moet oordelen, is de eerste zangeres van vanavond, Clémentine Margaine, de beste zangeres die ik hoorde", besloot Guy De Mey.

Morgen staat de Belgische tenor Thomas Blondelle op het podium in het Paleis voor Schone Kunsten. De tweede Belgische finalist, Sébastien Parotte, komt vrijdag aan de beurt. In de nacht van zaterdag op zondag wordt bekendgemaakt wie de zevende editie van de Koningin Elisabethwedstrijd voor zang wint.