Binnenkort "supertrucks" op Nederlandse wegen

In Nederland mogen binnenkort zogenoemde supertrucks rondrijden, extra lange en zware vrachtwagens die een grotere lading kunnen vervoeren. Ook ons land speelt met het idee.
In Duitsland rijden ook lzv's, maar voorlopig nog op proef.

Uitgebreide proeven tonen volgens de Nederlandse minister van Milieu Melanie Schultz van Haegen aan dat dit type vrachtwagen, dat tot 25,25 meter lang is, zuiniger en daarmee goedkoper en schoner is dan gewone vrachtwagens. De extra lange en zware vrachtwagens, ook wel LZV's (Langere en Zwaardere Vrachtautocombinatie) of in het Engels LHV (Longer Heavier Vehicle) genoemd, kunnen tot 60 procent meer vervoeren dan een gewone truck.

Afgelopen jaar reden er in Nederland 400 van deze LZV's rond in een proefproject. Door ze nu niet langer in proef, maar permanent toe te staan, wordt het voor de transportsector interessant om hierin te investeren, aldus Schultz. Ze wijst er ook op dat Nederland met de beslissing vooruitloopt op Europa, dat internationaal transport met deze voertuigen nog verbiedt.

"Doordat er per LZV meer vervoerd kan worden, dragen deze vrachtwagens bij aan een betere benutting van de weg, lagere transportkosten en minder belasting voor het milieu", stelt de minister. Zij vindt het dan ook "onbegrijpelijk dat de Europese Unie wel ambities toont om wat te doen aan efficiënt transport, maar deze kans laat liggen". Volgens de minister vrezen tegenstanders van de extra grote trucks dat deze vorm van transport goederenvervoer over het spoor ontmoedigt. Maar Schultz vindt dat wat dat betreft "water, spoor en weg elkaar vooral moeten aanvullen".

Buiten Nederland rijden er in Zweden en Finland permanent LZV's en in Duitsland, Denemarken en Noorwegen op proef. In eigen land is staatssecretaris voor Mobilteit Etienne Schouppe (CD&V) ook voorstander van de supertrucks, maar het ziet er niet naar uit dat ze snel zullen worden toegelaten op de Belgische wegen.

"Er zijn geen plannen om de wetgeving op korte termijn aan te passen", zegt de woordvoerder van Schouppe. Er zijn wel afwijkingen mogelijk. Zo kunnen de gewesten proefprojecten met trajecten voor LZV's voorstellen. "Maar we hebben daarvoor nog geen aanvraag gekregen."