Blondelle en Hong winnen harten van het publiek

Op de Koningin Elisabethwedstrijd hebben onze landgenoot Thomas Blondelle en de Zuid-Koreaanse sopraan Hong Haeran een sterke prestatie neergezet. Hong oogstte het meeste applaus, vooral dankzij haar zuivere techniek in de hoge noten.

Het publiek in het Paleis voor Schone Kunsten keek, samen met prins Filip en prinses Mathilde, vol verwachting uit naar Thomas Blondelle, de eerste Belg in deze finale. Blondelle opende goed met Händel en stelde daarna ook niet teleur met Mozart, Duparc, Mahler en Von Weber.

De Bruggeling zong expressief en kreeg het publiek mee. "Hij voelt precies wat hij zingt. Hij voelt muzikaliteit", zei mezzosopraan Jard van Nes achteraf op Canvas+. "Hij is wel wat wild af en toe, maar dat is een kwestie van wegknippen. Er blijft altijd een heg over."

Ook recensent Stephan Moens was enthousiast, maar hij maakte toch een kanttekening. "Hij heeft een hoog "Sound of music"-gehalte. Je ziet hem in Salzburg door de weide lopen. Hij kan dus zeker een plaats vinden in het landschap, maar hij heeft ook zijn beperkingen. Hij heeft slechts één soort van kleur en schakering en dat zal hem later beperken."

Blondelle zelf was in elk geval erg opgetogen over zijn prestatie. "Je kent het programma, maar het moet nog allemaal gebeuren op het moment zelf." Hij verdedigde ook zijn keuze voor een niet-alledaags programma. "Je hebt een typisch wedstrijdprogramma, met veel snelle en hoge noten, heel leuk voor het publiek. Maar hier je moet tonen wat je als zanger kan. Zo'n programma ziet er dan misschien wat anders uit, maar dat mag ook."

Blondelle zingt momenteel al bij de Deutsche Oper in Berlijn en staat al met één been in het wereldje. Zijn stem is in die jaren ook flink geëvolueerd. "Ik ben eigenlijk als bas begonnen. Mijn stem is blijven stijgen, straks eindig ik nog als sopraan, maar liever niet", grapte de Bruggeling.

"Hij was aan het papegaaien"

Na de expressieve prestatie van onze landgenoot kon het verschil met Hwang Insu moeilijk groter zijn. De Zuid-Koreaan begon met Bach en bracht daarna met achtereenvolgens Mozart, Ravel en Bellini een divers repertoire. Helaas klonk alles vlak en saai en dat vond ook het Canvas-panel.

"Bij Blondelle is het een kwestie van wegknippen, maar blijft er een heg over. Bij Hwang blijft er dan niet veel meer over", vond Van Nes. "Ik vond het zo saai. Zijn stem is klein en geknepen, hij heeft geen uitstraling. Hij verstaat ook niet wat hij zingt, ik had het gevoel dat hij aan het papegaaien was."

Ook de gebrekkige talenkennis en zwakke articulatie speelden Hwang parten. "Heel eigenaardig dat niemand hem heeft uitgelegd waar het eigenlijk allemaal over gaat", vond Moens. Dat Hwang vooraf zelf nooit had gedacht dat hij de finale zou halen, vatte het hele optreden samen.

Hong Haeran pakt het publiek in

Hong Haeran koos tot slot voor een minder divers repertoire dan haar mannelijke collega's. Ze kent haar sterke punten en ging resoluut voor opera-werk. Na "Je réchauffe les bons" uit "L'enfant et les Sortilèges" van Ravel ontlokte ze al de eerste kreten uit het publiek. In de belcanto van Bellini sloeg ze de zaal helemaal knock-out.

"Zij heeft zo'n stembeheersing. Ook in de hoogte blijft haar stem rond. Daardoor kan ze zich muzikaal uiten", zei Van Nes. "Muzikaliteit is heel belangrijk, maar je kan pas communiceren als je je instrument onder controle hebt. Zij is een nachtegaal."

Van Nes had net als gisteren kritiek op het orkest, dat het vooral in de Mozart weer op een lopen zette. "Maar zelfs in die Mozart, waarin het tempo wéér te hoog lag, bleef ze sereniteit uitstralen."

Hong haalde dus geregeld loepzuiver uit en wist zo de harten te veroveren. Of het publiek dan niet in de val was getrapt, wilde presentatrice Katelijne Boon weten. "Het is niet alleen omdat ze hoog zong, maar ook omdat ze goed zong."

Morgen staat de Belgische bariton Sébastien Parotte op het podium in Brussel. In de nacht van zaterdag op zondag wordt bekendgemaakt wie de zevende editie van de Koningin Elisabethwedstrijd voor zang wint.