Prijsverschil woon-werkverkeer en "onnodig" sporen?

Minister van Overheidsbedrijven Inge Vervotte (CD&V) denkt eraan om een prijsverschil in te voeren tussen treinkaartjes voor niet-noodzakelijke verplaatsingen tijdens de spits en kaartjes voor woon-werkverkeer. Ze vindt ook dat er "waar mogelijk" bespaard moet worden, zodat de schuld van de NMBS-groep niet meer oploopt.

Vervotte benadrukt in "De ochtend" op Radio 1 dat "prijsdifferentiatie", de kostprijs van een ticket laten variëren aan de hand van bepaalde criteria, vandaag de dag al mogelijk is, "maar binnen duidelijk vastgelegde grenzen in de beheersovereenkomst en dat zal altijd zo blijven".

"We moeten wel gaan kijken of dat misschien verdere prijsdifferentiatie mogelijk is, omdat we toch merken dat het grootste deel van de mensen reist op dezelfde momenten. Daar moet je keuzes maken tussen het favoriseren van het woon-schoolverkeer en het woon-werkverkeer ten opzichte van het vrijetijdsverkeer, want je zit met een verzadiging."

"Iedereen zal een inspanning moeten doen"

De CD&V-minister had het in "De ochtend" in de eerste plaats over het besparingsplan van de NMBS. Ze zegt dat iedereen inspanningen zal moeten doen om de doelstelling -het stabiliseren van de schuld in 2012- te halen. Over hoe de grote schuldenberg van ruim 3 miljard euro in de toekomst afgebouwd zal moeten worden, zal een (volwaardige) regering moeten beslissen, zegt ze.

De vakbonden maken zich ongerust over de besparingsplannen en hebben vanmiddag infosessies gehouden om het personeel in te lichten. Vervotte wil "geen olie op het vuur gooien" door naar vakbonden of management uit te halen. "Iedereen zal een inspanning moeten doen, anders raken we er niet uit", luidt het.

Vervotte stelt dat de NMBS het niet gemakkelijk heeft. De historische schuld is nooit weggewerkt, de financiële crisis maakte het onmogelijk om de schuld al eerder te stabiliseren en het bedrijf moest belangrijke investeringen doen. Ook het feit dat de regering nog voor onbepaalde tijd in lopende zaken is, veroorzaakt onzekerheid, omdat er geen (nieuwe) NMBS-top kan worden benoemd.

De minister vindt dat er "daar waar mogelijk" besparingen moeten komen. Een algemene prijsstijging van de tickets sluit ze daarbij niet uit. "Dat is een keuze die dan gemaakt zal moeten worden."