Q-Music wint luisteraars, MNM verliest er

Q-Music heeft er de voorbije maanden heel wat luisteraars bijgekregen. Dat blijkt uit de nieuwste cijfers van het Centrum voor Informatie over de Media (CIM). MNM doet het niet zo goed, maar de VRT wijst erop dat de zender wel goed scoort in de doelgroep.

Zowat 80% van de Vlamingen luistert dagelijks naar de radio, blijkt uit de cijfers. De VRT heeft met 60% marktaandeel het grootste deel van de koek.

De meerderheid van de luisteraars is tevreden over het VRT-aanbod. Dagelijks kiezen 3 miljoen mensen voor een van de 5 zenders van de VRT, een marktaandeel van 62,1 procent (+0.7%). Radio 2 blijft de grootste radiozender in Vlaanderen met een marktaandeel van 30,6 pocent, een stijging van 0,9% in vergelijking met de vorige meting van CIM.  MNM verliest 1,5 procent marktaandeel en kan nog rekenen op 8 procent van de luisteraars.

Els Van de Sijpe, manager radio bij de VRT is tevreden over het resultaat van het luistercijferonderzoek. "VRT-radio in zijn totaliteit doet het bijzonder goed. Radio 2 blijft met grote voorsprong de meest geliefde radiozender van Vlaanderen en een unicum in Europa", aldus Van de Sijpe.

"MNM gaat achteruit qua algemeen marktaandeel, maar we geloven in het inhoudelijke verhaal dat we vorig jaar uitgewerkt hebben. MNM vervult hier echt wel zijn rol als toegankelijke instapradio, die aansluiting zoekt bij wat jonge mensen bezighoudt. MNM doet het goed bij de jongste doelgroep van 12 tot 24 jaar en we gaan de zender vanuit deze positie verder opbouwen", aldus Van de Sijpe.

Het commerciële radiostation Q-Music blijft na Radio 2 de meest beluisterde radiozender met een bereik van 15,7 procent (+1,3%). Joe fm en Nostalgie daalden naar respectievelijk 6,3 en 4,8 procent.