Voorbereidingen op viaduct Vilvoorde al gestart

De voorbereidende werkzaamheden op het viaduct van Vilvoorde zijn vandaag al gestart, in plaats van zaterdag. Dat komt door de slechte weersvoorspellingen voor het weekend.

De pechstrook krijgt een nieuwe asfaltlaag op de aansluiting van de E19 met de Buitenring. De pechstrook zal dienst doen als nieuwe rijstrook tijdens de werkzaamheden in de zomer voor het verkeer dat van de luchthaven komt en naar de E19 wil. De asfaltering van de pechstrook zou morgenavond klaar moeten zijn.

Op de Buitenring tussen Sint-Stevens-Woluwe en Zaventem heeft het verkeer sinds vanmiddag alvast extra hinder ondervonden. De extra wachttijd bedroeg toen 10 tot 15 minuten. In de avondspits worden langere wachttijden verwacht.

Tijdens het weekend zal de signalisatie van de eigenlijke werkzaamheden op het viaduct van Vilvoorde aangebracht worden, net als de tijdelijke wegmarkeringen. Zowel op de Brusselse Binnenring als de Buitenring zullen er vertragingen zijn voor het verkeer. Maandag gaan de eigenlijke werkzaamheden van start.

Minder hinder door goede communicatie?

De hinder voor het verkeer hoopt de overheidsdienst Wegen en Verkeer te beperken door een goede communicatie over de werkzaamheden. Nu al lopen reclamespots op verschillende media om bestuurders aan te moedigen om de alternatieve wegen te nemen.

Voor het verkeer dat langs de Buitenring moet, blijven 3 rijstroken beschikbaar. Voor het verkeer dat langs de Binnenring zou moeten, zijn er 2 rijstroken beschikbaar. Tussen 14 en 21 uur wordt de oprit van de E19 richting Buitenring afgesloten. Er komen tekstkarren langs de E19 om dit aan te kondigen. Tussen 14 en 21 uur moet ook het verkeer op de Buitenring op 2 rijstroken. Wie uit Antwerpen komt, neemt best het openbaar vervoer of de A12.

Wat gebeurt er?

Het wegdek van de pechstrook en de rechterrijstrook van de Binnenring krijgt een nieuwe toplaag. Het wegdek van de Buitenring wordt op alle rijstroken vernieuwd. De vangrails worden overal vervangen en de waterleidingen van de brandweer worden aangepast.

Er wordt ook een monitoringssysteem op het viaduct geïnstalleerd dat de spanningen in de staalstructuur van het viaduct moet controleren. Tijdens de werkzaamheden zullen inspecteurs alvast de onderkant van het viaduct onderzoeken.

De uitzettingsvoegen en waterdichting moeten worden vernieuwd. De uitzettingsvoegen werden voor het laatst vervangen in 1990, ruim 20 jaar geleden dus. Dat is ook de levensduur van dergelijke voegen. 

De waterdichting werd nog vernieuwd in 2000 en 2001 samen met een vernieuwing van het wegdek van de Binnenring en Buitenring. Een vernieuwing van de waterdichting is nodig om de 10 jaar.

De werkzaamheden gebeuren in 2 fases. In de eerste fase van 20 juni tot 17 juli moet al het verkeer over de Buitenring. De afrit van de Woluwelaan is dan dicht. Tijdens de tweede fase van 18 juli tot 7 september moet al het verkeer over de Binnenring.