Reizigersvereniging vindt staking voorbarig

De vereniging van Trein-, Tram- en Busgebruikers (BTTB) vindt het vreemd dat de vakbonden al staken hoewel de onderhandelingen over de CAO nog bezig zijn. "Men zou toch kunnen wachten op de gesprekken van maandag en dan beslissen om te staken", zegt Jan Vanseveren van de BTTB.

"We vinden de staking voorbarig en bovendien treft het de reizigers die niets met de onderhandelingen te maken hebben. Het gaat om een loonconflict, maar wat hebben de reizigers daarmee te maken?", zegt Vanseveren nog.

Het enige positieve punt is volgens Vanseveren dat de staking is aangekondigd en de reizigers op voorhand wisten waar ze aan toe waren. "In 2010 waren er 19 dagen waarop geheel of gedeeltelijk gestaakt werd bij De Lijn, een deel daarvan was niet aangekondigd."

"Op zaterdag zijn er minder klanten op de bussen en trams, maar ga eens kijken in Gent en Antwerpen. De bussen en trams daar worden zeer goed gebruikt op een zaterdag. Op de verpachte lijnen wordt wel gereden, maar dat zijn meestal regionale lijnen, en dus niet in de binnensteden. Dus op enkele plekken kan je vandaag gewoon niet komen."

De BTTB pleit ervoor om bij een staking met een minimumdienst te werken. "Dat gaat bij De Lijn veel makkelijker dan bij bijvoorbeeld de NMBS omdat daar de seinhuizen voor het grootste deel moeten bemand zijn. Bij de tram en de bus is dat niet het geval."

De vereniging klaagt ook aan dat alle informatie over de staking enkel beschikbaar is via de website van De Lijn, en niet langer per telefoon. "Niet iedereen beschikt over internet en als je aan een halte staat al helemaal niet iedereen. Men zegt bij De Lijn dat de centrale overbelast is, maar er zou toch een oplossing gezocht kunnen worden, met meer telefonisten bijvoorbeeld. Zeker nu omdat de staking al op voorhand bekend was."