1 op de 2 horecazaken niet in orde met hygiëne

Ruim een op de twee horecazaken was vorig jaar niet in orde met de hygiënevoorschriften. Dat blijkt uit het jaarverslag van het Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen (FAVV). Ons voedsel zelf is wel heel veilig, benadrukt het agentschap.

"Als het gaat om hygiëne blijft de horeca de slechtste leerling van de voedselketen", zegt Lieve Busschots van het voedselagentschap. Hun inspecteurs gaven vorig jaar 52 procent van de horecazaken een slecht rapport.

"Vooral de keukens en het keukengerei scoorden niet goed qua hygiëne. Het gaat ook om levensmiddelen die niet meer geschikt zijn voor consumptie en waarvan de houdbaarheidsdatum overschreden is.  En ook aan de temperatuurscontroles schort nog wat", verduidelijkt Busschots.

Pizzeria's en pitazaken scoren het slechts op hygiëne: zowat twee op de drie kregen een ongunstig rapport. In totaal moesten vorig jaar 72 zaken tijdelijk dicht en werden 42 ton levensmiddelen in beslag genomen.

De controles zijn wel streng, benadrukt het voedselagentschap, dat ook erkent dat de horeca kampt ook met een groot verloop van personeel dat niet altijd voldoende vertrouwd is met de hygiënische regels.

Ons voedsel zelf is wel zeer veilig voor consumptie, klinkt het nog. "Er zijn meer dan 570.000 analyses gedaan en meer dan 99 procent scoorde goed", aldus Busschots.

Horeca Vlaanderen: "Puntenverlies door papierwerk"

Horeca Vlaanderen, de overkoepelende organisatie van horecaondernemingen, nuanceert de cijfers. Volgens de organisatie zijn die vooral het gevolg van het vele papierwerk. "Wanneer we de cijfers van dichtbij bekijken, zien we dat onze sector vooral punten verliest op administratieve verplichtingen zoals geneeskundige attesten, een reiniging- en ontsmettingsplan, enzomeer. Dit heeft niks te maken met de hygiëne an sich binnen een horecazaak. Op vlak van de basishygiëne wordt wel behoorlijk gescoord", zegt afgevaardigd bestuurder Danny Van Assche.

"Niettemin willen we en kunnen we ook beter", gaat hij voort. "Dat bewijst een interne peiling van ons waaruit blijkt dat ruim 2 op de 3 van onze ondernemers in 2010 in hygiëne geïnvesteerd heeft. Binnen onze sector groeit het besef van een goede hygiëne zienderogen."