Stiptheidsacties bij 101-centrale Antwerpen

In het callcenter dat de noodoproepen beantwoordt in de provincie Antwerpen worden stiptheidsacties gevoerd om het tekort aan personeel aan te klagen. De calltakers kunnen daardoor hun werk niet naar behoren uitvoeren.

De calltakers van het Antwerpse centrum beantwoorden elke maand 35.000 oproepen naar het noodnummer 101.  Daarvoor is er een kader van 28 mensen, maar momenteel zijn er maar 22 beschikbaar, van wie een aantal deeltijds werken.

Volgens de christelijke vakbond zitten de calltakers door het structurele personeelstekort op hun tandvlees. Ze moeten soms 150 oproepen behandelen tijdens hun shift, tegenover een normaal gemiddelde van 80 à 90 oproepen. Volgens de calltakers haken sommige bellers zelfs in omdat het te lang duurt.

Binnenlandse Zaken zegt dat er een rekruteringsplan loopt. "Maar dat vraagt tijd. Die mensen moeten een degelijke opleiding krijgen." Concreet zouden er in januari twee nieuwe personeelsleden in dienst komen.