"Slecht nieuws voor de commerciële omroepen"

De nieuwe beheersovereenkomst van de VRT is slecht nieuws voor de commerciële omroepen in Vlaanderen. Dat zegt Peter Quaghebeur, algemeen directeur van de Vlaamse Media Maatschappij (VMMa).

In de nieuwe beheersovereenkomst staat dat de VRT een derde televisiekanaal krijgt, gericht op kinderen en jongeren. "De VRT heeft geen derde kanaal nodig, ze hebben al een marktaandeel van meer dan veertig procent", reageert Quaghebeur. De VMMa heeft met JIM en vtmKzoom zelf twee zenders voor kinderen en jongeren.

De komst van een derde televisiekanaal hing al een tijdje in de lucht. "We hebben daar al van in het begin tegen geprotesteerd, maar de Vlaamse regering hield duidelijk geen rekening met de bezwaren van de commerciële omroepen", zegt Quaghebeur. "Komt daarbij dat het opstarten van een nieuw analoog kanaal technisch gezien de ontwikkeling van digitale kanalen tegenhoudt."

De topman van de VMMa is naar eigen zeggen niet bang voor de komst van een VRT-kanaal voor jongeren. "Wij zijn een groot bedrijf in de sector en kunnen wel tegen een stootje, maar ik vrees dat kleinere zenders het moeilijker zullen hebben", klinkt het. Voorbeelden in het buitenland hebben volgens hem ook al aangetoond dat openbare zenders het moeilijk hebben om van kinder- en jongerenzenders een succes te maken.