Meer geknoei met garantie op producten

Veel winkels knoeien met de garanties op de producten die ze aan hun klanten verkopen. Vooral bij computers en andere informaticatoestellen worden de kopers vaak misleid. Dat blijkt uit het jaarrapport van de Algemene Directie Controle en Bemiddeling, de vroegere economische inspectie, dat De Tijd kon inkijken.

Meer dan 1.100 klachten kregen de inspecteurs vorig jaar over problemen met de waarborg op aangekochte toestellen. Dat is een vijfde meer dan een jaar eerder. Ook bij controles op het terrein gingen de verkopers vaak in de fout, zegt Chantal De Pauw, woordvoerster van de federale overheidsdienst Economie.

"Het is jammer dat de consument niet beseft dat er in België een wettelijke regeling is die aan iedere consument sowieso twee jaar garantie geeft op goederen. En vaak, wanneer hij toestellen in de sector van de informatica koopt, laat hij zich nog een extra garantie betalend aansmeren, terwijl dat niets toevoegt aan de wettelijke garantie van twee jaar waarop hij recht heeft." Ook op tweedehandsgoederen geldt wettelijk een garantie van 1 jaar.

Maar consumenten moeten nog meer op hun tellen passen, want heel wat zaken nemen het niet zo nauw met de prijsaanduidingen. 16 procent van de apothekers en 14 procent van de speelgoedverkopers gingen hier in de fout. "We stellen vooral in de ketenwinkels wat meer problemen vast dan bijvoorbeeld bij een kleine kmo", zegt De Pauw.

Soms worden ook de veiligheidsvoorschriften niet opgevolgd, dat is vooral zo bij de zonnebankcentra. En bij tweedehandswagens blijven er problemen met de kilometerstanden, ondanks het bestaan van de - verplichte - Car-Pass.