Veel verdwenen maaltijdcheques bij Bpost

De ombudsdienst van Bpost heeft de laatste maanden opvallend veel klachten gekregen over maaltijdcheques die verdwijnen. Dat schrijft Het Nieuwsblad. Alles samen gaat het om een waarde van 80.000 euro. Unizo wil dat Bpost de verloren maaltijdcheques vergoedt.

De cheques verdwijnen wanneer de winkeliers ze terugsturen naar de verdelers. Wie er achter de diefstal zit, is niet duidelijk, maar "blijkbaar hebben zij de zwakheden in de distributieketen toch gevonden en daar gebruik van gemaakt", zegt ombudsvrouw van Bpost Truus Lostrie.

"En waarschijnlijk op verschillende niveaus. Bijvoorbeeld: de winkeliers sturen gebruikte cheques als gewone zending, die kan men niet volgen in de distributieketen, dus als die verdwijnt, kan men onmogelijk zeggen waar ze verdwenen is. Bovendien krijgen de winkeliers dan ook geen vergoeding."

Slager Andy Saerens uit Buggenhout verloor zo ruim 2.000 euro. "Ik geef dat hier af in het postkantoor en enkele dagen later krijgen wij van het Ticket Restaurant de melding dat ons doosje daar leeg is toegekomen. De cheques zijn dus verdwenen."

Bpost heeft intussen de verschillende verantwoordelijken gewezen op de zwakheden in de distributieketen. Sindsdien zijn er minder klachten.

"Bpost moet verloren cheques vergoeden"

Unizo vraagt dat Bpost de maaltijdcheques vergoedt die in de post verloren gaan. De middenstandsorganisatie benadrukt dat de meeste van haar leden de maaltijdcheques aangetekend versturen. Het argument van Bpost dat ze vaak verstuurd worden via de gewone post -die zendingen zijn niet te achterhalen- klopt dus niet volgens Unizo.

"Wij vinden het ongehoord dat Bpost haar aansprakelijkheid niet wil erkennen. Het gaat hier om een kernverplichting", aldus Lieven Cloots van Unizo. De organisatie wil nu op korte termijn overleg met alle betrokkenen. Komt daaruit geen aanvaardbare oplossing dan moet de overheid ingrijpen, luidt het.