China zet rem op hst-projecten en -treinen

De Chinese overheid wil het risico op ongevallen met hogesnelheids- treinen beperken en heeft daarom enkele maatregelen aangekondigd. De opvallendste is de snelheidsbeperking voor de treinen. Ze mogen voortaan slechts met 300 kilometer per uur rijden in plaats van met 350 kilometer per uur.

Vorige maand botsten twee hst-treinen op elkaar in de Chinese havenstad Wenzhou (foto in tekst). Daarbij vielen 40 doden. Uit onderzoek bleek dat een technisch mankement de oorzaak van het ongeluk was en dat het ongeluk kon vermeden worden.

Ook de Chinese overheid kreeg heel wat kritiek te slikken omdat die het ongeluk in de doofpot wilde stoppen. Ook werden er vragen gesteld bij de snelheid waarbij het hst-netwerk wordt aangelegd.

De overheid wil nu de opleiding van het treinpersoneel verbeteren en de testperiodes van spoor en materiaal verlengen. De supersnelle treinen of kogeltreinen krijgen voortaan ook snelheidsbeperkingen opgelegd: ze mogen met 300 kilometer per uur rijden in plaats van met 350 kilometer per uur.

Een Chinese treinfabrikant heeft alvast 54 hogesnelheidstreinen teruggehaald, omdat er getwijfeld wordt aan de veiligheid. In een verklaring geeft het bedrijf aan dat het om treinen gaat die tussen Peking en Sjanghai rijden.