Werkzaamheden aan viaduct in Vilvoorde afgerond

De werkzaamheden aan het viaduct van Vilvoorde zijn definitief afgerond. Dat is een week vroeger dan gepland. Dat meldt het Agentschap Wegen en Verkeer. De werkzaamheden aan het viaduct zijn gestart op 20 juni en zijn vannacht afgerond.

Overdag heeft een aannemer de verlichtingsinstallaties afgewerkt en vannacht zijn de laatste wegmarkeringen aangebracht aan de Binnenring zodat de rijstroken opnieuw hun normale breedte hebben. Op de Buitenring waren de wegmarkeringen in het weekend al aangepast naar de normale breedte.

"De brug is helemaal open in beide richtingen", zegt Anton De Coster van het Agentschap Wegen en Verkeer. "Het gebeurt wel eens op grote werven dat wij vroeger gedaan hebben dan gepland, het is zeker geen communicatietruukje waarbij we dan een goede boodschap willen brengen aan de weggebruiker. De termijn voor zo'n project wordt vastgelegd met de aannemer en de aannemer moet zich daaraan houden. De aannemer stelt ook in samenwerking met het agentschap een planning op. In die planning wordt altijd een marge voorzien voor onzekere factoren en als alles meezit, halen we de timing en zelfs vroeger dan de planning."

"Het slechte weer deze zomer heeft ons werk er niet gemakkelijker op gemaakt, want bij regen zijn er heel wat zaken die niet kunnen gebeuren, maar de mensen van het agentschap en de arbeiders van de aannemer hebben hun best gedaan om zo flexibel en zo creatief mogelijk om te springen met de planning en om bepaalde zaken in de planning te verplaatsen zodat de planning nog altijd werd behaald."

Wat is er gebeurd? En wanneer moet het opnieuw?

Het wegdek van de pechstrook en de rechterrijstrook van de Binnenring heeft een nieuwe toplaag gekregen. Het wegdek van de Buitenring is op alle rijstroken vernieuwd. De vangrails zijn overal vervangen en de waterleidingen van de brandweer zijn aangepast. Er is ook een monitoringssysteem op het viaduct geïnstalleerd dat de spanningen in de staalstructuur van het viaduct moet controleren.

Daarnaast zijn de uitzettingsvoegen en waterdichting vernieuwd. De uitzettingsvoegen waren al 20 jaar oud, dat is de maximale levensduurte van dergelijke voegen. De waterdichting was 10 jaar oud, dat is ook de maximale levensduurte van de dichting.

De vraag is hoe lang de huidige vernieuwing zal standhouden. "Op het viaduct hebben de uitzettingsvoegen een levensduur van 20 jaar dus die moeten dan opnieuw vervangen worden. De bovenste asfaltlaag van het wegdek moet over 5 tot 10 jaar vervangen worden, maar dat zijn minder ingrijpende werkzaamheden", aldus Anton De Coster van het Agentschap Wegen en Verkeer.