"Tournée générale 3" zonder productplaatsing

De VRT gaat een derde reeks maken van het bierprogramma "Tournée générale" en zal die volledig financieren zonder product placement of productplaatsing. De openbare omroep wil zo komaf maken met de kritiek die rees na de tweede reeks van het programma.

Na de uitzending van de tweede reeks van het bierprogramma met Jean Blaute en Ray Cokes kwam aan het licht dat brouwers hadden betaald om aan bod te komen. De zaak veroorzaakte veel ophef en werd zelfs besproken in het parlement.

Het programma werd nochtans gemaakt volgens de regels. De Vlaamse decreetgeving laat productplaatsing toe zolang de geloofwaardigheid en de redactionele onafhankelijkheid van de VRT niet in het gedrang komt.

De VRT hanteert trouwens strengere richtlijnen dan het decretaal kader. De Vlaamse decreetgeving stelt geen grens op de financiering via productplaatsing, maar toch beperkt de VRT in haar interne richtlijnen de bijdrage via productplaatsing tot 40 procent.

De eerste reeks van "Tournée générale" werd gemaakt zonder product placement, de tweede mét". "En niemand heeft het verschil gemerkt", zegt VRT-woordvoerster Brigitte Vermeersch. Toch wil de openbare omroep met de derde reeks geen risico meer nemen. Ze zal volledig worden gefinancierd met andere inkomstenbronnen.

Ook verscherpt de VRT zijn eigen interne regels nog. De omroep verbindt zich ertoe geen programma's of verhaallijnen meer te ontwikkelen rond het product van een adverteerder.

Wat is productplaatsing?

Product placement of productplaatsing is het tegen vergoeding in beeld brengen van een merk, een product of een dienst. De adverteerder biedt dan het product aan (productplaatsing in natura), of betaalt in cash (financiële productplaatsing).

Deze programma’s zijn voor de kijker herkenbaar via het "pp-logo" dat voor en na het programma in beeld komt.

Meer nieuws