"Carancho" is "aangrijpende neonoir-thriller"

Een carancho is een gier, een roofvogel met de nogal kwalijke reputatie van aaseter. Als iemand dus een aasgier genoemd wordt, dan bedoelt men daarmee dat hij/zij erop gebrand is voordeel te halen uit het ongeluk van een ander. "Carancho" is de duidelijk symbolische titel van de nieuwe thriller van de Argentijnse regisseur Pablo Trapero, waarin het "aas" in kwestie geleverd wordt door slachtoffers van verkeersongevallen.

Sinds hij in 1999 debuteerde met "Mundo grúa" en daarmee meteen in de prijzen viel op de Filmfestivals van Buenos Aires, Rotterdam, Venetië en Havana, is regisseur Pablo Trapero (°1971) uitgegroeid tot een van de voortrekkers van de nieuwe Argentijnse filmgolf.

Andere bekende films van hem zijn "El Bonaerense" uit 2002, waarin hij een even intrigerend als gedetailleerd beeld schetst van de corruptie bij de politie van Buenos Aires, maar ook van de erbarmelijke werkomstandigheden waarin de wet moet worden gehandhaafd, en "Leonera" uit 2008, over een jonge vrouw die in een van die overbevolkte en veeleer bouwvallige Argentijnse gevangenissen overeind tracht te blijven én vooral wil vermijden dat haar jonge baby haar afgenomen wordt.
 

Werk van Trapero is intens en aangrijpend

Vrolijk kunnen de films van Pablo Trapero dus bezwaarlijk genoemd worden, maar ze zijn wel intens en aangrijpend. En dat is nu met
"Carancho" niet anders. De film begint met de mededeling dat er in Argentinië jaarlijks meer dan 8.000 dodelijke verkeersslachtoffers te betreuren vallen, wat in dat land meteen ook de belangrijkste doodsoorzaak zou zijn. Daarnaast zijn er ook nog eens 120.000 gewonden. Het is daarmee ook een soort sinistere industrie op zichzelf geworden.

Omdat "Carancho" geen documentaire wil zijn, maar zich als een neonoir-thriller profileert - het grootste deel van de film speelt zich trouwens ‘s nachts af - draait het verhaal rond de niet bepaald evidente romance die opbloeit tussen twee mensen die dagelijks met die verkeersongevallen geconfronteerd worden.

Luján (rol van Martina Gusman, die ook al de hoofdrol vertolkte in
"Leonera") is een jonge spoedarts, die goed op weg is zelf een junkie te worden omdat de stelselmatige confrontatie met dood en destructie haar tol eist. Voor Sosa (rol van Ricardo Darin) zijn die talrijke verkeersongevallen een bron van inkomsten. Hij is een zogenaamde "ambulance-chaser", een advocaat die zich gespecialiseerd heeft in schadevergoedingen.

Zijn werkmethode is eigenlijk dubbel. Enerzijds benadert hij verkeersslachtoffers (of hun nabestaanden) met de belofte dat hij voor hun schadeloosstelling kan zorgen, maar eigenlijk speelt hij onder een hoedje met de verzekeringsmaatschappijen om de slachtoffers minder uit te betalen dan waar ze recht op hebben. Anderzijds is Sosa niet te beroerd om zelf ook de verzekeringsbedrijven op te lichten door allerlei verkeersongevallen te ensceneren. Het zal inmiddels wel duidelijk zijn dat de titel "Carancho" betrekking heeft op het Sosa-personage.

"Ambulance-chasing" is natuurlijk geen recente Argentijnse uitvinding. Het bestaat bijvoorbeeld al lang in Amerika, met zijn notoire traditie van zogenaamde "personal injury lawyers", die actief op zoek gaan naar slachtoffers om hen aan te sporen exorbitante bedragen aan schadevergoeding te eisen, waarvan zij dan zelf een (on)behoorlijk percentage wensen op te strijken. Dat solliciteren van potentiële cliënten kan zowel in ziekenhuizen als desnoods op de plaats van het ongeval zélf gebeuren!

"Ambulance chasing" al vaker onderwerp van film

Die praktijken komen o.m. ter sprake in twee bekende juridische thrillers, annex uitstekende rechtbankdrama’s, namelijk "The verdict" van Sidney Lumet uit 1982 en "The rainmaker" van Francis Ford Coppola uit 1997. Opvallend hierbij is het leeftijdsverschil tussen de respectieve protagonisten. In "The verdict" wordt de hoofdrol vertolkt door Paul Newman: een uitgebluste advocaat, met een stevig alcoholprobleem, die in een affaire van medische nalatigheid makkelijk en veel geld zou kunnen verdienen door de zaak "out of court" en dus in der minne te regelen, maar die dan toch een opstoot van morele verontwaardiging en rechtvaardigheidsgevoel krijgt waardoor hij besluit om zijn cliënte vooralsnog de rechtsgang te verzekeren waar zij recht op heeft.

In "The rainmaker", gebaseerd op de gelijknamige bestseller van John Grisham, is het hoofdpersonage, vertolkt door Matt Damon, dan weer een jonge, beginnende advocaat die voor zichzelf een naam en een inkomen tracht te verzekeren als ambulancejager, maar die zich na verloop van tijd realiseert dat dergelijke praktijken toch niet de reden waren waarom hij indertijd aan zijn rechtenstudies begonnen is.

Jan Temmerman

Carancho (Arg, Chi, Fra)

regie: Pablo Trapero
met: Ricardo Darin, Martina Gusman
release: woensdag 5 oktober