"The lion king" bewijst dat 3D nog niet passé is

De 3D-heruitgave van de Disney-klassieker "The lion king" brengt de twijfels rond de technologie tot rust. Alvast voor even. "Hakuna matata" (Pluk de dag) mag dan het devies zijn dat de jonge leeuwenkoning Simba van zijn makkers Timon en Pumba leert, Hollywood plant toch liever wat verder vooruit.

Als een van die grote plannen niet meer uitdraait zoals ze gehoopt hadden, slaat de paniek dan ook al snel toe. Dat was eerder dit jaar het geval met digitale 3D. Nauwelijks drie jaar geleden werd de technologie nog op handen gedragen als een ware revolutie binnen het medium, een stap die evenveel impact zou hebben als de komst van geluid en kleur.

De cijfers gaven de studio’s bovendien gelijk. James Camerons kroonjuweel "Avatar" ontpopte zich in 2009 met 2,1 miljard euro inkomsten tot de grootste kaskraker aller tijden en een jaar later deden onder meer "Alice in Wonderland" (775 miljoen), "Toy story 3" (805 miljoen) en "Shrek forever after" (570 miljoen) het ook ver van slecht aan de kassa’s. 3D was het nieuwe toverwoord, in die mate zelfs dat Jeffrey Katzenberg, het hoofd van de DreamWorks-animatiestudio, besliste om voortaan enkel nog 3D-films te produceren.

Enthousiasme over 3D leek snel bekoeld

Nauwelijks een jaar later is het enthousiasme alweer een flink stuk bekoeld. Er was het nieuws dat het publiek de vierde "Pirates of the Caribbean"-film liever in 2D ging bekijken dan in 3D, iets wat daarvoor ongehoord was.

Er waren de tegenvallende resultaten van 3D-films als "Cats and dogs: The revenge of Kitty Galore" en (in de States) "Gulliver’s travels". En er was vooral "Mars needs moms", een animatiefilm die begin maart met grote hoop door Disney in de Amerikaanse zalen werd gebracht, daar zo goed als niets voor elkaar kreeg (16 miljoen inkomsten op een budget van 114 miljoen) en om die reden in veel landen (waaronder België) niet eens de bioscopen haalde.

De reacties lieten niet op zich wachten. Aangezien zowat alle studio’s nog 3D-projecten in de pijplijn hebben, drong de vraag zich op of het publiek na amper twee jaar al de buik vol had van de technologie. Hadden de sceptici gelijk? Lag het aan de hogere ticketprijzen? Aan het fysieke ongemak van 3D, die de hersenen dwingt om dingen te zien die er niet zijn? Aan het feit dat 3D-films er onvermijdelijk donkerder uitzien als ze (zoals meestal gebeurt) niet goed geprojecteerd worden?

Te weinig aandacht voor kwaliteit van 3D-films

Jeffrey Katzenberg zoekt de oorzaak bij de studio’s zelf, die ervan uitgaan dat 3D zichzelf zal verkopen en te weinig aandacht besteden aan de kwaliteit van de films die ze produceren. Het beste voorbeeld daarvan is de zogenaamde 3D-conversie, waarmee films die in 2D gedraaid zijn inderhaast een derde dimensie krijgen.

Volgens James Cameron, die momenteel aan een conversie van zijn "Titanic" werkt, duurt het minstens een jaar om dat naar behoren uit te voeren. Een film als "Clash of the titans" deed het op tien weken, met alle gevolgen van dien.

Het publiek voelt zich met andere woorden bedrogen en Hollywood kan maar beter zo snel mogelijk maatregelen nemen. Dat de strijd nog niet helemaal verloren is, bewijst nu "The lion king". Iedereen heeft de animatieklassieker al honderd keer gezien en toch wist de 3D-versie alvast in de States volle zalen te lokken. Wat de studio’s dan weer op het briljante idee heeft gebracht om hun klassiekers uit de kast te halen en een 3D-poetsbeurt te geven. "Titanic", "Star wars", "Ghostbusters" en "Top gun" lagen sowieso al op de werktafel maar niemand twijfelt eraan dat er binnenkort nog een hele reeks zullen volgen.

Ruben Nollet

The lion king 3D (VS)

regie: Roger Allers & Rob Minkoff
met: Matthew Broderick, Rowan Atkinson, Jeremy Irons, James Earl Jones
release: woensdag 5 oktober