"Reclame van Chanel is plagiaat"

Een nieuwe reclamecampagne van cosmeticabedrijf Chanel is volgens het Waalse dansgezelschap Charleroi/Danses heel sterk geïnspireerd op de voorstelling "Kiss & cry" van Michèle Anne De Mey en Jaco Van Dormael. De advocaat van Charleroi/Danses is op de zaak gezet.

De reclamecampagne "Shade parade" van het Franse mode- en cosmeticahuis Chanel bestaat uit twee clips waarin verschillende cabaretnummers opgevoerd worden door handen en vingers.

"Tot onze grote verbazing leken tal van elementen rechtstreeks ontleend te zijn uit onze voorstelling, zowel de enscenering als de choreografie. Dat kan geen toeval meer zijn", klinkt het in een persbericht van het dansgezelschap Charleroi/Danses.

De voorstelling "Kiss & cry" van Michèle Anne De Mey en Jaco Van Dormael wordt uitgevoerd en gedanst door Michèle Anne De Mey en Grégory Grosjean.

"Op het vlak van de enscenering vallen talrijke gelijkenissen op, zoals de evocatie van de sfeer van het theater, het spektakel en circus en het spel met de spiegels. Bovendien worden enkele scènes, zoals de twee elkaar kruisende trapezes waarop de vingers slingeren en de vingers die naar een poppenhuiszetel stappen en gaan zitten, letterlijk overgenomen", klinkt het. Het dossier wordt behandeld door de advocaat van de vereniging.