De NMBS gaat 193 treinen schrappen

De NMBS wil 193 treinen schrappen. Dat heeft de raad van bestuur beslist na een vergadering die bijna de hele dag in beslag nam. Het schrappen van de treinen past in een bezuinigingsoperatie.

In een eerste fase worden 170 treinen geschrapt. Die nieuwe regeling gaat in vanaf december 2012. In een tweede fase, tegen 2014, worden nog eens 23 grensoverschrijdende treinen geschrapt. Daarover moet nog onderhandeld worden met buitenlandse partners.

Volgens de NMBS "betreft de maatregel maximaal 2.800 reizigers bij een besparing van 13 miljoen euro tegen 2015".

Het gaat om treinen die minder dan 40 passagiers vervoeren en waarvan "zelfs de energiekosten niet zijn gedekt". Het schrappen van de treinen zou "evenwichtig verdeeld worden over het hele land".

Een lijst met de getroffen diensten wordt nog niet vrijgegeven. Die lijst wordt pas later verwacht, na verder overleg, maar het zou overeen komen met een vermindering van het aanbod met 1,91 procent.

Er wordt nog een regeling uitgewerkt waarbij de getroffen reizigers met ander openbaar vervoer zoals de bus zouden kunnen reizen. Daarvoor wordt nog gepraat met onder meer De Lijn, de MIVB en de TEC. De NMBS gaat geen stopplaatsen afschaffen. De prijs van een treinbiljet zal ook niet meer stijgen dan de inflatie.

Treinen voor het GEN blijven gespaard

De bezuinigingsronde zou geen echte ontslagen met zich meebrengen. Wel zullen niet alle personeelsleden die met pensioen gaan, vervangen worden.

De uitvoering van de besparingen hangt voorts ook af van het GEN, het Gewestelijk Expresnet in en rond Brussel. In een mededeling zegt de NMBS dat "de treinen die deel zullen uitmaken van de GEN-bediening zoals deze laatste in het kader van het volgende beheerscontract zal worden gedefinieerd, niet zullen worden afgeschaft: het betreft hier potentieel 33 treinen".

Vorig jaar maakte de NMBS nog 120 miljoen euro verlies. Tegen 2015 zou alles rendabel moeten zijn. "We zijn heel fier dat de NMBS een reuzenstap heeft gezet zonder haar ambities te laten varen", zei gedelegeerd bestuurder Marc Descheemaecker.