"Ik ben niet bang van een sereen debat"

Jannie Haeck, topman van de NMBS Holding, is bereid te bekijken hoe het zit met de facturering van diensten aan de NMBS. Topman Mark Descheemaecker van de NMBS had in "De ochtend" gezegd dat zij wel erg veel moeten betalen aan de Holding voor bijvoorbeeld informaticadiensten.

Volgens topman Jannie Haeck levert de NMBS Holding kwaliteit voor een goede prijs: "Voor wat mij betreft, NMBS-holding, ik ben er niet bang voor om daar een sereen debat over te hebben."

"Ik kan u ook verzekeren dat wij elk jaar betere kwaliteit tegen een betere prijs hebben geleverd dan het jaar voordien, en dat kan men niet altijd zeggen van alle activiteiten in de groep", reageert hij.

"Wij moeten het hebben van reizigersstromen"

"We hebben onze verantwoordelijkheid genomen ten opzichte van de reizigers en de belastingbetalers. Lege treinen zouden een ecologisch, economisch en maatschappelijk verkeerde keuze zijn", zei Marc Descheemaecker, gedelegeerd bestuurder van de NMBS,  in "De ochtend".

De raad van bestuur van de NMBS keurde gisteravond een reeks besparingsmaatregelen voor de komende jaren goed. Een onderdeel daarvan is het schrappen van 170 binnenlandse treinen en 23 grensoverschrijdende treinen.

Volgens gedelegeerd bestuurder Marc Descheemaecker (foto) komt de openbare dienstverlening daardoor niet in gevaar. "We hebben geen enkele trein geschrapt die door de staat en de NMBS zijn afgesproken voor de openbare dienst", maakte hij zich sterk in "De ochtend".

Descheemaeker benadrukte dat de NMBS zichzelf een jaar de tijd heeft gegeven om naar valabele alternatieven te zoeken voor de geschrapte treinen. Soms zijn die er al, aldus Descheemaecker. Als eerste alternatief ziet hij de trein zelf. "Er zijn vaak nog andere treinen tien of vijftien minuten vroeger of later, dus het is niet zo dat we alle treinen afschaffen."

Ten tweede zijn er volgens Descheemaecker "plaatsen waar de afstand zo kort is dat het veel efficiënter is om met het plaatselijk busvervoer te werken". "En ook daar zijn er al alternatieven voorzien." Daarnaast voert de NMBS nog gesprekken met de regionale openbaarvervoersmaatschappijen "om te kijken hoe men het kan opvangen".

Descheemaecker wijst er daarbij op dat het zeker niet de bedoeling van de NMBS is om de factuur door te schuiven naar bijvoorbeeld De Lijn. "De kostprijs van een trein per kilometer is gewoon veel hoger dan bij een bus", argumenteert hij. "Wij hebben een grote verantwoordelijkheid ten opzichte van de reiziger, maar toch ook ten opzichte van de belastingbetaler, zeker in deze economisch moeilijke tijden."

"De trein is niet het ideale middel om één persoon ter plaatse te brengen", voegt hij eraan toe. "Wij moeten het vooral hebben van grote reizigersstromen. Dat is onze verantwoordelijkheid. Lege treinen zijn een verkeerde keuze. Dan moet je andere vervoersmiddelen inzetten."

"Moed hebben om mensen niet te vervangen"

Descheemaecker verdedigt ook de keuze om te besparen op personeel. Naakte ontslagen komen er niet, maar bij bepaalde diensten zullen mensen die met pensioen gaan, niet vervangen worden. "We hebben een vrij log, uitgebreid administratief apparaat. Als je merkt dat je dat niet allemaal nodig hebt, moet je de moed hebben om die mensen niet te vervangen wanneer ze met pensioen gaan."

Descheemaecker maakt zich sterk dat de besparingen op personeel de reizigers niet zullen raken. Hij benadrukt dat de NMBS de voorbije tien jaar enorm gegroeid is en de maatschappij de ambitie heeft om nog verder te groeien. Dan moet je ook efficiënter en productiever werken, redeneert hij.

Onrust bij het goederenvervoer

Het vrachtvervoer per spoor naar de haven van Antwerpen is vanmiddag geblokkeerd door een vakbondsactie. Een 100-tal leden van de socialistische vakbond ACOD bezetten alle sporen in het rangeerstation Antwerpen-Noord. Bijna geen enkele trein kon de haven inrijden.

De ACOD vraagt duidelijkheid over de toekomst van sommige NMBS-werknemers. Het goederenvervoer is overgenomen door NMBS Logistics, waar het personeel met een ander statuut en voor een ander loon zal moeten werken.