London Underground "wil 1.500 banen schrappen"

London Underground, de uitbater van de Londense metro, is van plan om 1.500 banen te schrappen en een groot aantal loketten af te schaffen. Dat zegt althans de Britse transportvakbond RMT. Volgens London Underground gaat het nog maar om een "denkpiste".

De RMT kreeg een strategisch document in handen, daterend van juli 2011. Daarin is sprake van een besparing op de operationele kosten tot 20 procent in de komende 10 jaar.

Tegen 2016 zou het grootste deel van de loketten gesloten worden. Meer en meer mensen maken namelijk gebruik van de onbemande automaten of betalen via een systeem van "smartcards", wordt als argument in het document gegeven. De overblijvende loketten - een dertigtal - zouden worden omgevormd tot "reiscentra".

Tegen 2017 zou slechts 20 procent van de treinen nog manueel worden bestuurd in de bestuurscabine. Vanaf 2020 zouden alle lijnen met een onbemand systeem uitgerust moeten zijn.

London Underground denkt er ook aan om deeltijds werken en overwerken "op te leggen". Er zijn ook plannen om de komende jaren geen nieuwe mensen meer aan te nemen.

"Nog niets aanvaard"

Volgens de RMT zouden er in totaal meer dan 1.500 banen worden geschrapt. Het document "negeert de realiteit ten voordele van besparingen", luidt de kritiek van de vakbond. "Elk loket zou worden gesloten, stations zouden niet meer worden bemand en de bestuurders zouden uit hun cabines worden gegooid zonder ook maar aan de veiligheid van de passagiers te denken", klinkt het.

London Underground sust en wijst erop dat het bewuste document een discussienota was en er geen aangenomen voorstellen in stonden. Volgens Transport for London, de overheidsinstantie die verantwoordelijk is voor het openbaar vervoer in de Britse hoofdstad, wordt enkel vooruitgekeken om te onderzoeken hoe nieuwe technologie de Londense metro efficiënter en moderner kan maken.

"Deze discussienota is enkel geschreven om een nieuwe blik op de metro te stimuleren. De nota is niet aangenomen door het bestuur van London Underground, Transport for London of de burgemeester", luidt het.